
MÁRTON László
A NAGYRATÖRŐ
Három szorosan összefüggő drámát, egy impozáns drámai trilógiát
tartalmaz Márton László új kötete. A posztmodernként
elkönyvelt, némileg ezoterikusnak számító költő-író e művével
bizonnyal nagy meglepetést fog kelteni a pályája alakulását
figyelőkben. Mindenekelőtt azzal, hogy nemcsak nem posztmodern,
de még csak nem is avantgárd, vagy klasszikusan modern darabot
írt, hanem szinte archaikusan régies történelmi tragédiát. Ha
nem lenne drámai (jambikus) verselése oly megnyerően poétikus
és szép, ha tárgya nem lenne olyan mindent átfogóan történelmi,
ha felfogásmódja nem lenne mélységesen történetfilozófiai, akár
a századelő akadémikus jambusdrámáira, díjazott történelmi
tragédiáira is gondolhatnánk A nagyratörőt olvasva.
(Mellesleg: a trilógia címadó darabja első díjat nyert a
kolozsvári magyar színház fennállásának kétszázadik
évfordulójára meghirdetett drámapályázaton.) Márton László
azonban mestere ennek az oly régen kiürült, igazi remeket
ritkán adó műfajnak. Báthory Zsigmondról, a 16. század végi
Erdélyről szól a mű, azt a szövevényes, emberi, diplomáciai,
nemzeti, politikai és még egy sereg szempontból olyannyira
döntő időszakot ábrázolja, amikor a 15 éves háború kellős
közepén Erdély, elsősorban hol démonikus, hol meghatóan naiv,
hol szadista, hol szent, hol maximálisan következetes, hol
elképesztően ingatag fejedelme "jóvoltából" elindult azon az
úton, amelynek vége még ma sem igen látható. Márton gondosan,
szinte kínosan kerül minden aktualizálást, a műnek
történetbölcseleti sugalmai azonban nem is az ő implikációi,
azok magából a tárgyból, az egységes egészet alkotó trilógia
esemény- és élményanyagából adódnak. A hatalmas történelmi
tudásra, elképesztő méretű korismeretre épülő három tragédia
persze bonyolult, sokszorosan összetett műalkotás, igazi
könyvdráma, elmélyült olvasást, meditációt, magányos reflexiót
és elemzést kíván.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|