
PLATÓN
ÁLLAM
A mű Platón egész munkásságának a csúcsa. Ezt a rangot tartalmának
sokrétűsége, összefoglaló jellege és művészi színvonala egyaránt
biztosítja. Platón, aki az athéni demokrácia fénykora, Periklész
uralkodása után élt, a hanyatló görög társadalmi berendezkedés láttán
írja művét. Kiindulópontja és alapkérdése: mi az igazságosság, hogyan
valósul meg ez az egyes ember és az állam életében? Ebből fakad a
kérdések további sora: mi az erény, hogyan nevelhető az ember, a
társadalom kívánalma és az egyén hajlamai hogyan egyeznek és
különböznek?
Szokratész és beszélgetőtársai egy ideális, a társadalmi
igazság eszményét leginkább megvalósító államforma utópisztikus képét
építík fel. Platón kialakítja a legfontosabb fogalmak ősképeit,
ideáit, és ezeket a világ örök, változatlan irányítóinak
tulajdonságával ruházza fel, a valóság fölött lebegő fikcióként. Az
Állam híres barlanghasonlata szerint az emberek nem látják a valódi
dolgokat, csak árnyképeiket, tudásuk téves, és csak belső intuició
útján, egy korábbi életre visszaemlékezve képes a lélek az idea
megragadására. A tapasztalati úttól való elfordulás képezi alapját
Platón társadalomelméletének is. Ideális államának polgárait három
rendbe osztja lelki sajátosságaiknak és erényeiknek megfelelően. 1.
Uralkodók - értelem - bölcsesség. 2. Őrök - bátorság - férfias
vitézség. 3. Dolgozók - vágyakozás - józan mértéktartás. Ebben a
vezetők magas képzettségű filozófusok, az "őrök" kemény testi,
erkölcsi nevelésben, s a nélkülözhetetlen zenei képzettségben
részesült vagyontalan rend, a polgárok saját hajlamaik szerint
termelők, kereskedők, árusok. Az uralkodók magasrendű filozófiai
nevelésben részesülnek, életük bizonyos fogyasztási kommunizmus
sajátosságait mutatja (nincs magántulajdon, nincs család), ez az
utópisztikus állam azonban mégis a kiválasztottak diktatúrája,
kasztrendszer-jelleggel, tulajdonképpen a már újat nem adó athéni
demokrácia kritikája.
Az idea-tan alapján áll Platón művészetfelfogása
is. A szépség örök érvényű idea, amely a megjelenés tárgyi formáitól
elszakítva létezik. A művészeteket isteni adománynak tekinti, de a
gyakorlati élettől s a tökéletesség felé vezető úttól elvonják nézete
szerint az embereket, mivel olyan dolgokat utánoznak - a mimétikus
jelleget Platón is felismeri -, amelyek maguk is csak az ideák
lenyomatai. Ezért nincs helye az ideális államban a költőknek és a
képzőművészeknek, egyedül a zenének ismeri el bizonyos pozitív,
lélekformáló szerepét. A mű gondolatrendszere s a kérdések a platóni
államfilozófia kifejtésén túl pedagógia, pszichológia, erkölcstani
fejezetek egésze sorát tartalmazza. (Ezek módszeres vizsgálatával jut
el az ismeretelmélet, az "idea-tan" tárgyalásához, melynek legszebb és
legközismertebb képi kifejezése a fent említett barlang-hasonlat, a
való és az ideák kettős életének ábrázolása is itt található.) Minden
erény csúcsán, - így az államberendezkedést irányító igazságosság
vállán is - a legfőbb jó eszméje áll. Ennek fényében kell tükröződnie
a létezésnek, hisz ez ősoka és fenntartója.
A bevezető tanulmányban Sándor Pál történelmi, filozófiai
összefoglalással segíti az olvasót.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|