
REMÉNYIK Sándor
REMÉNYIK SÁNDOR ÖSSZEGYŰJTÖTT VERSEI
Az ún. "Helikon triász" - Áprily Lajos és Tompa Mihály mellett -
Reményik Sándor a 20. század egyik legmeghatározóbb egyénisége
volt. Életművének jellegére és jelentőségére nézve legtalálóbb
Németh Lászlónak az a mondata, amely szerint "van nagyobb költője
Erdélynek, mint ő, s mégis ő az erdélyi költő". Való igaz,
patrióta indulata, mélyen átélt transzszilvanizmusa, meleg
humanizmusa, közösségi ihletése, küldetéses-igehirdető tónusa,
metaforikus-allegorikus kifejezésmódja, hagyományszemlélete - és
még számos vonása - folytán a maga személyében és életművében
hordozza mindazt, amit a magyar irodalmi közfelfogás erdélyi
lírának vél. Verseiben gyakran fogalmazódik meg az érzékeny ember
magánya, a legnemesebb értelemben vett patriotizmus, a
pátoszmentes humanizmus, az erdélyi kultúra, történelem, a magyar
nyelv messzemenő tisztelete, az ahhoz való hűséges kötődés és nem
utolsó sorban az érett, töprengő, mélyen hívő vallásos érzület.
A verseskötet Sík Sándornak a költő halála első évfordulóján
készült méltatásával kezdődik; itt olvasható a Reményik alkatát
és mondandóját legtömörebben megvilágító mondat: "Betegség,
magány és történelmi tragikum hármas keresztjét viselte".
Reményik költészete így lehetett egyszerre férfiasan kemény és
finoman árnyalatos, tüzes és érzékeny. Valószínűleg ezért nem is
szorult a poétikai iskolák tanulmányozására, a stílusirányzatok
követésére: lírája maga a gondolat- és érzelemvilágával tör utat
olvasója felé, önmagában hatásos, sőt megkapó.
Pályáját - Végvári álnéven - Trianon idején írott búsongó,
hazafias versekkel kezdte, melyekben egyszerre volt jelen a
sorsdöntés súlya alatt összeroskadt lélek remegő zengése, illetve
a végzettel való szembefordulás reménysége, erőfeszítése. "Hadd
jöjjön hát, aminek jönni kell, / Idők lavináját ernyedt karok /
Ha többé fel nem tartják!" (Erdély magyarjaihoz). Vagy:
"Nagy magyar télben picike tüzek / A lángotokban bízom" (Nagy
magyar télben). A kisebbségi korszak évei alatt megszabadult
végletes érzéseitől és a transzszilvanizmus jegyében alkotta meg
azokat a csakugyan jelentékeny, az egyetemes magyar költészetben
is számon tartandó verseit, amelyek az erdélyi sors, a kisebbségi
életérzés, a drámai valóságábrázolás hatalmas metaforái, olykor
kiáltványszerű programversei vagy épp allegorikus kifejezései
(Eredj, ha tudsz; Atlantisz harangoz; Ahogy lehet; Templom és
iskola stb.). Versbeszédét egyre inkább áthatották a biblikus
motívumok, miközben gondolati költészete univerzálissá tágult.
Ennek valódi jelentőségére 1940-ben, Észak-Erdély visszacsatolása
idején derült fény, amikor nem az elszenvedett sérelmeket, nem a
revans hangjait, hanem a türelem, a megértés és a szeretet
szólamát szólaltatta meg. Úgy, ahogyan egyik utolsó költeményében
írja: "Bent: / Csend. / A Béke itt kezdődik" (Béke).
A teljes életművet és pályaképet reprezentáló válogatást Név- és
szómagyarázat, betűrendes címmutató és rövid életrajzi kronológia
egészíti ki.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|