
Isaac Bashevis SINGER
RÖVID PÉNTEK
A szerző által válogatott, tehát mindenképp reprezentatív, az
életmű legfontosabb vonásait kiemelő novelláskötet alig tartalmaz
olyan elbeszélést, amely nem egy térben és időben rendkívül
meghatározott, zárt, napjainkra szinte teljesen történelemmé,
régmúlttá vált modellt mutatna fel. Az elbeszélések jó része az orosz
cári uralom alatt álló lengyelországi zsidó falvacskákban játszódik:
ősi, a vallási, rituális, életformabéli szokásokat és rendet
külsőségeiben is hűen, szinte már mániákusan őrző hasszid
közösségekben. Singer félelmetesen ismeri ezt a világot: a szent életű
rabbit, a templomszolgát, az öregségére kizárólag a vallásos
emlélkedésnek élő valahai gazdag vállalkozót, a saktert; e világ
ünnepeit, a szombatot, a purimot, a gyászt kifejező süvét, a
hosszúnapot stb.; a babonákat és misztikus borzongásokat: a démonoktól
való félelmet, a gyilkos vadállattá változó, kikeresztelkedőt, az
ördög kísértéseit stb. (Tejbele és Démona; A Nagy és a Kicsi; Vér; A
második Eszter Krejndel, Az utolsó démon; Rövid péntek stb).
A
novellák azonban nemcsak realista, az ábrázolt világot szinte minden
vonásában az olvasó elé idéző, bámulatosan evokatív alkotások, hanem
lélektani, metafizikai, filozófiai parabolák, világkép-modellek is.
Singer kitűnően ért ahhoz, hogy akár szereplői megnyilvánulásain,
elmélkedésein, párbeszédein, vallási vitáin keresztül, akár a
cselekményt óhatatlanul a maga világképéhez mérő olvasói
értelmezéseken át valaminő titkos és nagyonis modern tant, eszmét,
ideológiát adjon elő. Ez a kettősség teszi a novellákat valóban, a szó
mélyebb értelmében "dosztojevszkijivé". - A csak világirodalmi
mércével mérhető novelláskötet minden művelt olvasónak tartalmas
időtöltés kínál.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|