
SOLYMOSI Bálint
ÁGAK EGY HAMISCIPRUSRÓL
Furcsa, de egybecsengő kötetcímeket választ a szerző: verseinek
első gyűjteményét a "műnéger", ezt a prózakönyvet meg a
"hamisciprus" különös fogalma címzi: a másolat, a pszeudo, az
irodalmiság művisége a posztmodernben tüntető módon van jelen.
Solymosi könyve szerkezete és jellege szerint egy régi
sorozatra emlékeztet, mégpedig Kosztolányi alakrajzi
szériájára. Tizenkét személy szólal meg, foglalkozásuk szerinti
fejezetekben: színésznő, fényképész, építész, kertész,
könyvtáros, rúdugró, gépkezelő, orvos, kereskedő, csavargó,
nővér és még valaki, s mondanak egy monológot, gyötrődő
vallomást, emlékek, testi érzetek, fájdalmak és kínok
szubjektív lenyomatait, gubancait festve, szálazva. Vagyis ama
régi könyvre egyáltalán nem emlékeztet Solymosi írásmódja - a
tárgyi, szociális valóságról szinte semmit sem tudunk meg, sőt
a beszédmód is homogén: mintha többnyire Thomas Bernhard
kényszeresen körbe-körbe járó észjárású hőseinek pszeudo-
változataival találkoznánk a kötet lapjain. Mint verseinél, itt
is tényleges tehetsége mutatkozik meg - elementáris benyomások,
lelki-fizikai érzetek különös tájait tudja megvilágítani, ám a
gyötrődés, a homály állandósága tompítja a befogadó
érzékenységét, s a szerző lábjegyzetes kommentárjai, kiszólásai
a "maszk" mögül sem képesek az unalom fenyegetését eloszlatni.
Az alakok rejtélyei megoldatlanok maradnak, - de az írói
szándék is: a ciprusfa nem valódi, az ágak szándékosan
hevenyészetten állnak egy kötet csokrába kötve.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|