
A NŐI TEST SZÉPSÉGE
A tizenhatodik századi francia líra nemcsak a francia, de az
egyetemes irodalomtörténet egyik legnagyobb, tehetségekben
leggazdagabb korszaka. Ebből a korszakból nyújt ízelítőt a kicsiny
antológia, csakhogy sajátos szempontból és céllal. Szerepelnek ugyan
benne a legnagyobb lírikusok: Labé, Marot, Scéve stb, ám éppen nem a
legjobb, leghíresebb verseikkel; de a leginkább reprezentatív költők,
Ronsard, Du Bellay stb. kimaradtak. A kis kötet ugyanis - címéhez hűen
- valóban a női test szépségének megéneklését tartalmazza, méghozzá
nagyon is komolyan véve a többértelmű feladatot, vagyis leltári rendbe
sorolva azokat az ékességeket, amelyek miatt szép lehet egy női test.
Kisebb következetlenségek ugyanis akadnak a sorrendben is, a test
értelmezésében is, (szerepel így a hang, a sóhaj stb. is, jóllehet nem
testrészek), de lényegében teljesen konzekvensen és pedáns
rendszerességgel következnek egymás után a hajtól lefelé a
legfontosabb és legvonzóbb női testrészek. Így persze, hogy a
követelményeknek megfeleljen, a kis kötet kénytelen sokszor névtelen,
ismeretlen alkotók verseit is felvenni. A költemények többsége éppen
nem remekmű, de azért élvezettel és izgalommal hallgathatók, a sorrend
pedig - természeti okokból - egyre közelebb viszi az őt betartó
olvasóját a kötet középpontjában álló, kivételesen címtelen
költeményhez mely a női nemiszervről szól). Enyhén pornográfnak,
félpornográfnak tekinthető tehát a mű, de akik ilyen várakozással
közelítenek hozzá, azokat feltehetően untatni fogja a szabad francia
költészetre oly jellemző mitológiai apparátus, cirkalmas
körülményesség, a kitűnő műfordítások által magyarul is jól
felismerhető poétikai bravúrok, mutatványok. Nehéz eldönteni, kinek is
ajánljam tulajdonképpen.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|