
Alexandr SZOLZSENYICIN
IVÁN GYENYISZOVICS EGY NAPJA
Valahol a távoli sztyeppén az utolsó sztálini évtized elején egy
fogolytáborban élt az "ismeretlen" Ivan Gyeniszovics Suhov; az ő
egyetlen napjának részletes krónikája az immár világhíres kisregény.
Egyetlen teljességgel szokványos napjáé, amikor semmi különös nem
történik: minusz harminc fok van,mint mindig; híg a halleves a
reggeli, mint szokásos; a rabokat létszámba veszik és motozzák reggel
és este, munkába menet és jövet, mint rendesen; dúl az ügyesek és
élhetetlenek egyenlőtlen küzdelme a kályha és a kásás kondér körül,
ahogy megannyi napon, héten, hónapon, éven át... A büntetések és a még
mindig megszokhatatlan megaláztatások sem súlyosabbak, mint máskor.
Vagyis tengeti a tábor a maga emberlét alatti életét, melynek inkább
csak a külsőségeit szabályozza az őrség, valódi törvényeit a sajátos
fogolylét alakítja, amely ugyan sokszor kegyetlen, mégis emberarcúbb
mint a személytelen világ, amely ide küldte őket. A látszatra
jelentéktelen, epizódszerűen és időrendben egymásra következő
események nem pusztán - epikai értelemben - illusztratív értékűek és
funkciójúak, hiszen Szolzsenyicin minden, apró-cseprőséget megjelenítő
mondata magában hordozza a műnek is koherenciát adó legnagyobb
borzalmat jelentő mondandót: a végeérhetetlen rabságban megáll az idő,
egyszerűen nincs is már jelentősége, értelme. S hogy ebben a szigorúan
időszerkezetű elbeszélésben a túlélésre összpontosító hős és
fogolytársai számára ennyire megszűnhet az idő fogalma, ez az
ellentmondás hordozza igazán a regény valódi jelentését: A diktatúra
embertelenségét, a kegyetlen tekintetnélküliség következményeinek
látleletét. A hétköznapi szenvedés ábrázolásakor az író nem infernális
kínokat jelenít meg, "csupán" leírja az ötdekás zabkásaadagokért folyó
közelharcot, a darabka szalonnával megvesztegethető brigádparancsnokok
részrehajlását, az életbenmaradáshoz minimálisan szükséges feltételek
megannyi részelemét és a túlélés egyéni manővereit, a rabok
szívszorítóan leleményes ügyeskedését. Eszköztelen, ám markánsan rideg
realizmussal szól tehát az író egyetlen napról, amely magában hordozza
az ártatlanokra kiszabott büntetésidő végtelenségét, így mondva
ítéletet minden megalázó, személyiséget megnyomorító, életet
ellehetetlenítő diktatúrára.
A kisregénynek - tagadhatatlan irodalomesztétikai értékén túl -
dokumentumjelentősége is van, hiteles híradás az ötvenes évek
szibériai lágereiről.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|