
William Makepeace THACKERAY
HIÚSÁG VÁSÁRA
Thackeray az angol társadalmi regénynek Dickens mellett legnagyobb
klasszikus művelője. Világszemléletük különbségét egy kiváló
méltatójuk így fogalmazta meg: Dickens abból indult ki hogy az életben
minden jobb, mint amilyennek látszik; Thackeray pedig abból hogy
minden rosszabb.
Chiswick Mall-ból, a Pinkerton kisasszonyok híres lánynevelő
intézetéből két fiatal lány lép ki egyidőben az életbe. Az egyik
Emilia Sedley, egy londoni gazdag bankár angyali jóságú gyermeke (akit
az író a feleségéről mintázott), a másik Rebekka (Becky) Sharp, egy
korán árvaságra jutott, vagyontalan leány. Emilia meghívására Rebekka
néhány hetet a Sedley-családnál tölt. Számító, haszonleső lélekkel
szemléli az embereket, s hamar meg tudja kedveltetni magát
környezetével. Terve meghiúsul, Joseph, Emilia bátyja nem veszi
feleségül, ezért elfoglalja állását Crawley Pitt báró családjánál és
rövid idő alatt nélkülözhetetlenné válik a báró számára. A báró ifjabb
fia Rawdon - gyönge akaratú, de jólelkű dragonyoskapitány - el is
veszi feleségül. Közben Emilia apja tönkremegy, a családot mindenki
elhagyja, kivéve George Osborne-t aki feleségül veszi őt. A waterloo-i
csatában Osborne elesik és a boldogtalan Emilia ezután csak
gyermekének él. Később sorsa jobbra fordul, újra megkérik, míg Rebekka
- miután férje elhagyja - továbbra is kalandor-életet folytat.
Thackeray társadalomkritikája igen éles, főleg az arisztokráciával, a
pénzéhes nagypolgársággal és a gátlástalan törtetőkkel szemben.
Lépten-nyomon feltárja azt, amit a társadalomban rossznak ítél: "Pénz
és tekintély a legfőbb javak a Hiúság Vásárában". A tiszta Emilia s az
önző Becky szándékosan éles kontrasztfigurák, mint ahogy a párhuzamos
szerkesztés törvényére bukkanunk Emilia második férje, a derék Dobbin,
s az üresfejű George Osborne barátságában is.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|