
VÁMOS Miklós
ANYA CSAK EGY VAN
Vámos Miklós regénye egymással párhuzamosan futó monológ: az egyik
a súlyosan mániás-depressziós anyáé, a másik "vicces Ladóé", a fiáé. A
monológok váltogatják egymást, s ezekből bontakozik ki egy bonyolult
anya-fiú kapcsolat képe; valamint a családé, háttérben a már rég
meghalt, élhetetlen apával, azután Sárikával, Ladó nővérével, az író
családjával, feleségével, Zsuzsával és szerelmével, Verával és idős
anya számos régmúltbeli és a közelmúltban zajló viharos szerelmi
kapcsolatával. A regény vélhetőleg önéletrajzi ihletésű, mindenesetre
olyan mélyrétegeit tárja föl az emberi viszonyoknak, hogy érezhető az
átéltség, az érintettség. Ám ha netán fikció is, írója olyan sorsokat
és kapcsolatokat jelenít meg, melyekben mindannyan magunkra
ismerhetünk. A felvillanó figurák egyike dr. Bartosik Gizella, az anya
idegorvosa, aki nyilvánvalóan félrevezeti az asszonyt hosszú éveken
át, s elavult módszerekkel (elektrosokk, hideg zuhany) kezeli, ám
mégis ragaszkodik a beteghez. Vámos Miklós mindkét stációt, a mániás
szakaszt (a "fentet") és a depresszióst (a "lentet") hitelesen és
adekvát írói eszközökkel ábrázolja. Az anya beszédének és
valóságérzékelésének kettőségében láttatja a betegség jegyeit. Laci,
aki végeredményben jó fiú -, gondoskodik anyjáról, sok pénzt áldoz
gyógyítására, aggódik érte, ugyanakkor természetes módon szenved is
tőle - egyszer ki is mondja, hogy gyülöli. Az egész regényen
végigvonul Vera alakja, aki a szenvedélyes és reménytelen szerelmet
testesíti meg.
A realista regény a végén szürrealizmusba csap át, amikor a halott
anya a proszekturán tovább monologizál, sőt a saját hamvasztásán is, a
fia meg röhögőgörcsöt kap a leleplező sírfelirat láttán, mely tíz évet
letagad az asszony életkorából.
Vámos Miklós elgondolkodtató regénye - a pszichológia szépprózai
ábrázolása iránt fogékony olvasók tetszésével találkozhat.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|