
Charlotte WORGITZKY
MEG NEM SZÜLETETT GYERMEKEIM
Az egyik berlini színház műsorára tűzi Friedrich Wolf Ciánkáli című
darabját, amelynek hősnője tiltott magzatelhajtás miatt veszti életét.
A darab értelmezése és rendezése körül vita támad színészek és
rendezők között. A főrendező szerint mint történelmi darabot kell
bemutatni a drámát, és magát a magzatelhajtást szemérmesen, a nézők
elől eldugva kell eljátszani. Az ellenvélemények szószólója Martha
Trubec, egy ötven év körüli színésznő, aki maga is szenvedője volt az
abortuszt tiltó törvénynek. Szerinte a darab aktualitását
hangsúlyozva, az abortuszjelenetet a nézők szeme előtt - mintegy
sokkolva őket - kell bemutatni. Kelet-Németországban csak 1972-ben
született meg az a törvény, amely lehetővé tette, hogy a nők maguk
döntsék el, megszülik-e gyermeküket avagy sem. Marthában a darab
eseményei saját sorsát is felidézik: szerelmeit és nemkívánt
terhességeit szépítés nélkül, teljes őszinteséggel meséli el
barátjának. Hét terhessége közül a másodikat akarta megtartani, ekkor
fia születik. Az utolsó kivételével, melyet már az abortusz-törvény
után vetetett el, mindegyik terhességét megalázó módon volt kénytelen
megszakítani. Illegális magzatelhajtásra kényszerülő társnői közül
soknak az egészségébe,vagy életébe került a szakszerűtlen beavatkozás,
illetve megfosztattak az anyaság későbbi, egzisztenciálisan vagy
lelkileg megalapozott vállalásától.
Az írónő mély átéléssel és együttérzéssel festi elénk azt az
állapotot, amelybe a nem kívánt terhesség révén kerülhetnek a nők, és
amelyek erkölcsi, magánéleti és társadalmi problémákat egyaránt
felszínre hoznak. A regény végső kicsengése mégis gyermekigenlő, csak
az önként vállalt és akart gyermek lehet az élet legnagyobb ajándéka.
A könyv pszichológiai remekléssel van megírva.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|