
ZELK Zoltán
VÁLOGATOTT VERSEI
Zelk Zoltán meglehetősen egységes lírai életművét két nagy
korszakra szokás tagolni: az első a pályakezdéstől nagyjából az
1960-as évek elejéig tart - ennek kitűnő áttekintése az Este
a kútban című kötet -, majd az ún. Sirály korszaktól a
haláláig tart az érett, nagy művek periódusa - ennek tükre a
Keréknyomok az égen.A költő a
Kassák
fémjelezte avantgárd vonzásában indult, tehát korántsem a
valóságtól elrugaszkodó, túlzásokba csúszó formabontás
irányában, éppen a hagyományosabb formájú, klasszikusabb
kompozíciójú magyar líra nagy vonulata felé tartott. Hogy ez
így történt, abban fő szerepe a költő valóságérzékének volt;
verseiben mindig föllelhetők a reális motívumok, valóságból
kinövő költői képek (pl. Valaki; Födetlen asztalom: téli
mező; Negyedik emelet; Szilveszter a Fóti úton stb.).
Ezekből is kirajzolódik egyik legfőbb lírikusi erénye: pontos,
ugyanakkor meghitt, bensőséges életképeket, helyzetdalokat,
leírásokat alkot; egész költészetét belengi az epika jelenléte
és az érzékletes környezetrajz, miközben a versek valódi
atmoszférikusságukkal szembetűnő darabok. A sokszor
melankolikus, legtöbbször objektív költészet azonban más-más
korokban más-más érzelmektől vált átfűtötté (Zuglói kutyák;
Némaság; Feri stb.). A II. világháború után - amely a
számára csakugyan felszabadulás volt - az elsők között
köszöntötte a változásokat, kezdetben őszinte, hiteles
lelkesedéssel (Szabadság; Tavaszi vers; Teremtés; A pártos
éneke; Negyven stb.), később, az 50-es években a sematikus
irodalompolitika kívánalmainak engedményeket téve.
A második korszak az 1960-as évtized elejétől számítható: 1956
drámája, felesége halála, egzisztenciális kiszolgáltatottsága,
sok-sok fájdalma, az elmúlás rémének fölismerése jellemzi ezt a
két évtizedet. De nem csak ezek! Bár a születő versek -
többségük kiérlelt, jelentős alkotás - föltűnően egységesek:
sem tematikai, sem poétikai, sem hangnembéli változások nem
tarkítják, a jellegzetes Zelk Zoltán-i dikció - az érzékeny és
melankolikus líraiság - immár kizárólagos lesz, azért mégis
megfigyelhető a továbbmélyülés, a korábban csak célzott
dimenziók és érzésszférák meghódítása (Sirály; Józsefvárosi
hajnal stb.). Nosztalgia, merengés, ború, múltidézés
jellemzi e korszak érzelmi hangoltságát, azután groteszk
elszíneződést kap mindez: az elmúlás, a testi bajok gyötrelmébe
belevillan a kései szerelem boldog öröme, a kívánkozás és
beteljesedés ambivalenciája, sok szó esik az idős férfi -
fiatal nő kapcsolat miatti félelemről (Utazás; Eső után;
Mikor Ilobán este lett stb.), hogy azután már tényleg az
idős költő bölcs belenyugvásának hangja állandósuljon
(Minden este; 70; Az ablak nyitva van stb.).
E válogatás kilenc - időrendi szerkesztésű - ciklusban közli
Zelk Zoltán legfontosabb, legjellemzőbb verseit; a tizedik
(Este jó címmel) gyermekeknek írott költeményeiből ad
igényes kis "antológiát". A kötet végén a kései társ, Sinka
Erzsébet Zelk-életrajza olvasható.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|