
Friedrich SCHILLER
HÁROM DRÁMA:
Ármány és szerelem; Don Carlos; Tell Vilmos
A kötetet Schiller egyetlen nem történelmi témájú drámája, az
Ármány és szerelem nyitja. A "polgári szomorújáték" a
kor társadalmi és ideológiai harcainak lenyomatát őrzi. Benne
az abszolutisztikus berendezkedésű feudális
kisfejedelemségekben uralkodó antihumánus erkölcsök ellen emeli
fel a szavát, az új, felvilágosult eszmék, és a polgárság
nevében és érdekében. Voltaképpen valódi realista alkotás ez,
amely - ráadásul - igen színszerű is (részben az utóbbinak
köszönheti máig sem szűnő népszerűségét). Lujza, a tiszta szívű
polgárleány és Ferdinand, a hercegség cinikus, gonosz
miniszterelnöke fiának szerelme, a polgárapa rendíthetetlen
becsületessége, vagy éppen az anya már-már felülmúlhatatlan
ostobasága mindig is emlékezetesek maradnak a nézők és olvasók
számára egyaránt. Nem véletlen, hogy a Don Carlos Posa
márkija majd két évszázad múltán is a szabadság eszméjének
megszemélyesítője. Ugyanakkor ez a darab nem minden hiba nélkül
való. Bár Schiller korhű kosztümökben lépteti fel a
szereplőket, a történelmi hitelességre azonban - Shakespeare
nyomdokain haladva - ekkortájt még nem sok gondot fordít. A
Tell Vilmosban a Don Carlos-motívum tér vissza. A dráma
erőteljes realizmussal állítja elénk az elnyomást, a
jogtalanságot megelégelő nép összefogását. Benne az európai
drámairodalomban először találkozunk a szenvedő, a szabadságért
harcoló nép főhősként megjelenített ábrázolásával.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|