
KÁNTOR Péter
BÚCSÚ ÉS MEGÉRKEZÉS
Kántor Péter már indulásakor, az 1970-es években fölmutatta maradandó költői
erényeit: virtuóz nyelvhasználatát, a költői formaelemek szuverén
alkalmazásának képességét, a kis dolgok líraiságának láttató erejét és nem
utolsósorban kedélye természetes kedvességét. A bemutatkozó kötet, a Kavics
megjelenése óta e vonásai mit sem változtak, legföljebb kiegészültek
azzal a "tulajdonsággal", amit az irodalomban érettségnek szokás nevezni.
Esetében ez természetesen nem komolykodást vagy nehézkességet jelent, nagyon
is megőrizte a világra rácsodálkozás frissességét és nyelvhasználata
hajlékonyságát .
Mostani versei a "folyami költőt" mutatják be: kötetében, az Allegro
moderato című ciklusban a Dunához szóló szemérmes vallomásait gyűjtötte
össze. Nem József Attila-i univerzalizmussal vagy történeti pátosszal
ábrázolja a szimbolikus értelmet is nyerő folyót, éppen fordítva: a Duna - és
áttételesen a haza - Kántor Péter familiárisa, családtagja lesz. E kötetének
anyagát, alaphangját a gyermekkorra való visszaemlékezés adja meg, irálya is
evokatív jellegű (Hogy derengjen; Szingaléz; Panni búcsúztatója; Az utolsó
mohikán stb.). Az érettség, a gondolati elmélyülés tehát keresetlen,
közvetlen, tegeződő modorban, az elfogulatlanságban mutatkozik meg (A busz
megáll; Utolsó éjszakád; A temetés után; Gyermekdal stb.), és abban, hogy
képes a blues tradicionális formáit eleven tartalommal megtölteni, miközben
van hajlama a filozofikus gondolatvezetésre, nagyobb intellektuális
kompozíciók megalkotására (Ős). Kántor Péter tehát - változatos formai
keretekben - a nyel vvel való természetes bánás mestere.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|