
Philip ROTH
AMERIKAI PASZTORÁL
A pasztorál, a pásztorjáték műfaja az antikvitás óta a
bukolikával, az idillel kapcsolatos. Philip Roth regénye
mintegy a műfaj "visszavonását", átértelmezését végzi el. Mert
fölfogható ugyan úgy is a regény, hogy egy idillből indít, majd
ennek az idillnek a széttörettetését, megsemmisülését beszéli
el, ám - ellentétben a tartalomjegyzék sugallta egyenesvonalú
epikus szerkezettel (A felidézett paradicsom; A bűnbeesés; Az
elveszett paradicsom) - a regény mélystruktúrája okkal finomabb
és bonyolultabb szövetű. Igaz ugyan, hogy a főhős, a
kesztyűgyáros dinasztia mostani családfője, a zsidó Seymour
Levov maga a sikerember (gimnáziuma sztárolt sportolója, a
lányok rajongással körülvett szépfiúja, egy nagy vagyon
örököse, később egy siksze, egy szépségverseny-győztes leány
férje, egy kiemelkedően okos kislány édesapja), ám ezt a sikert
nem csak az aknázza alá, hogy a kislány, a hatvanas évek
háborúellenes, Vietnamért tüntető fiataljainak
legradikálisabbjai közé tartozik, hogy - magányos
terroristaként - felrobbant egy postahivatalt, négy ember
halálát okozva, hogy a feleség megcsalja és elhagyni készül,
hogy a kesztyűgyártás lassan dekonjunktúrába jut stb. Az
aláaknáztatás már sokkal előbb megkezdődik. Az idillből a
tragédiába vezető út fordítva is felrajzolható. A hazug
látszatok világából jut Levov lassan és kemény leckék fejbeverő
élményei nyomán tisztánlátáshoz, a condition humaine, az emberi
szituáció - legalábbis az ő számára érthető - mély és
egzisztenciális belátásáig, az igazi kérdések megfogalmazásáig.
Szóval lehet, hogy a regény tulajdonképpen azt kívánja
sugallni, az idill, a pasztorál a mai Amerikában is
megteremthető, csakhogy ez miben sem fog hasonlítani a régihez,
a klasszikushoz, szóval "amerikai pasztorál" lesz belőle, egy
új, meglehetősen keserű, ám mégis hiteles minőségű "bukolika".
- Többszörösen összetett, jelentős, kiváló regény Roth műve,
minden igényes, gyakorlott olvasó figyelmére érdemes.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|