Luigi PIRANDELLO
SZÍNMŰVEK
Luigi Pirandello színműveit immár hat évtizede ismeri a hazai
olvasó- és nézőközönség, műveinek mégis ez az első (1984) reprezentatív
gyűjteménye magyarul. Közismert, színháztörténeti jelentőségű
darabjai (Hat szerep...; IV. Henrik) mellett tartalmazza korai
korszakának legjobb alkotásait (A korsó; Liola) és kései, torzóban
maradt remekművét, A hegyek óriásait is. A szicíliai származású
író bonni tanulmányai során ismerkedett meg Hegel és Schopenhauer
filozófiájával. Hazatérve tanári munkája mellett a szicíliai
népéletet megörökítő elbeszéléseket publikált; közepes sikerrel.
Közel három évtized telt el, míg rádöbbent: igazi eleme, írói
élettere a színpad; láttató-megelevenítő tehetsége itt érvényesül
igazán. Kezdetben prózai írásait alkalmazta színpadra, később
azonban "beleérett" a műfajba s a filozofikus tartalom válik
döntővé műveiben. Elsődleges célja az "emberi kondíció" minél
mélyebb feltárása. Századunk második évtizedében az izmusok
vakmerő próbálkozásain felbátorodva maga is túllép a szokványos
dramaturgián s a groteszk, abszurd kifejezőeszközeit teszi
művészetének meghatározó elemévé. Ez az új fordításban a
Karinthy-féle Hat szerep... címét is módosító Hat szereplő szerzőt
keres c. darabjának dramaturgiai alapja s ez a IV. Henrik fanyar
logikai játékának is konstruktív váza. A színpad homályából előtérbe
lépő hat árny "élettörténete" túlzottan is tökéletes "dráma", míg
az őrült umbriai gróf végzetét épp elméjének kitisztulása okozza.
Korai darabjainak "érzelmi dualizmusa" itt alaptörvénnyé
emelkedik; a való világ ellentmondásai rögzítik az egyéni létezés
tudathasadásos állapotát. Az olvasmányként is élvezetes könyv
Függeléke A hegyek óriásaihoz kíván kulcsot adni, míg Szabó
György utószava az életmű fejlődéstörténetét vázolja fel.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|