
Theodor W. ADORNO
A MŰVÉSZET ÉS MŰVÉSZETEK (Irodalmi és zenei tanulmányok)
A német filozófus, az ún. Frankfurti Iskola talán legnagyobb
hatású alakja - akivel könyvtárnyi irodalom foglalkozik -
hazánkban is jól ismert szerző. Sokszor hivatkoznak a holocaust
utáni költészet "lehetetlenségére" utaló kulcsmondatára,
zeneesztétikai értékelései közül pedig Bartók-értelmezése
váltott ki honi kontroverziákat (l.: Zene - filozófia -
társadalom című korábbi gyűjteményét). Ebben a kötetben
átfogó és Adorno magyar szellemi recepcióját megújító
válogatással találkozhat az olvasó.
A szövegek első csoportja a filozófus és esztéta irodalmi
tanulmányainak javát hozza: az előszóként is értelmezhető
tanulmányt az "esszé" műfajáról, az ezt követők Hölderlinről,
Goethéről, Kafkáról, Huxleyről, Mannról és Beckettről szóló
alapvető gondolatokat adó tanulmányok. A második fejezet az
adornói zenefilozófia és zeneesztétika nagy ívű panorámája,
amelyben Bach-, Mozart-, Beethoven és Schubert-tanulmányok a
zenei klasszikáról, a Mahlerről, Sztravinszkijről és
Schönbergről értekező esszék pedig a 20. századi fejleményekről
kialakított adornói gondolatokat reprezentálják. Ide
kapcsolódik a magyar válogatás körültekintő szövegegyüttese
(Függelék), mely a szerző Bartókkal kapcsolatos,
ismételten revideált eszméinek alakulásáról ad áttekintést. A
szerző nevével összeforrt filozófiai iskola szociológiai
irányultságát követik a zeneszociológiai tárgyú dolgozatok.
Adorno tömör és egyéni nyelven fogalmaz: a szövegek megértését
célozva a magyar változatok elkészítésével avatott fordítókat
bízott meg a kiadó.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|