
AISZKHÜLOSZ
DRÁMÁI: Perzsák; Heten Théba ellen; Oltalomkeresők; Oreszteia; Agamemnon; Áldozatvivők; Eumeniszek
Az első nagy görög drámaírónak körülbelül 90 darabja közül hét maradt
fönn viszonylagos épségben, ezeket tartalmazza a kötet.
A fennmaradtak
közül a Perzsák az első. Az athéni görögöknek és
Periklésznek a perzsa seregek elleni szalamiszi tengeri gyözelmét
ünnepli benne, s egyben élete sorsdöntő élményét eleveníti meg.
Érdekes, hogy valamennyi szereplő perzsa, az író ezzel érzékelteti a
görög győzelem hatását. A két ellenfél a demokráciát és a keleti
despotikus államformát is megtestesíti.
A Heten Théba ellen előzménye az, hogy Théba egykori
uralkodóját, Laiosz királyt az istenek figyelmeztetik: ne kívánjon
gyermeket, mert az meg fogja ölni, és saját anyját veszi feleségül.
Oidipusz mégis megszületik, és elköveti a bűnt, majd megbűnhődik: két
fia száműzi vétkeiért. Eteoklész és Polüneikész az örökölt város
uralmán összekülönbözik, és Eteoklész idegen katonasággal vonul
Théba ellen. A várost csak a Labdakida-uralkodóház pusztulása és Kreón
hatalomra kerülése menti meg a pusztulástól.
Danaosz király lányairól szól az Oltalomkeresők. Ennek mondai
témája tömeges férjgyilkosság. A lányok nászéjszakájukon végeznek
férjeikkel, akik unokatestvéreik, Aigüptosz király fiai. Az egyetlen
danaidát, aki nem hajtotta végre a szörnyű tettet, az istennő,
Aphrodité menti meg nővérei várható bosszújától.
Az Oreszteia a drámaköltő egyetlen, teljességében fennmaradt
trilógiája, tagjai: Agamemnon, Áldozatvivők és
Eumeniszek, és az Atreida-család bűneit és bűnhődését viszi színre.
Miért nevezik Aiszkhüloszt a tragédiaírás atyjának? Nemcsak
azért mert elődeitől nem maradt fenn teljes mű, hanem azért is, mert ő
vezette be a döntő újítást: a kórus és a színész mellett ő léptette
fel a második színészt, s ezzel az epikus és lírai elemekkel szemben
megerősítette az akciót és a drámai dialógust.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|