AQUINÓI Szent Tamás - Tommaso d'Aquino
A VILÁG ÖRÖKKÉVALÓSÁGÁRÓL - De aeternitate mundi
Aquinói Szent Tamásról általában azt tudják, hogy hatalmas
Summákban foglalta össze a skolasztikus teológia és filozófia
minden problémáját, ezek a
Summák
a főművei. Az újabb kutatás
azonban figyelmét elsősorban a nagy teológus és filozófus - a
kettő nála szinte teljesen összeolvad, jól lehet Aquinói Szent
Tamás fogalmilag élesen elválasztja a két diszciplínát - számos
kis traktátusára fordította, és kiderítette, hogy ezekben a nem
kanonikus munkákban a szerző sokkal mélyebb
problémafelvetéseket, a skolasztikus horizonton túlmutató
megoldásokat és aporiaboncolásokat hozott. A most magyarul
(először) megjelent traktátus A világ örökkévalóságáról is ezek
közé a munkák közé tartozik. Szent Tamás természetesen a
keresztény teremtéselmélet alapján áll, ám ahhoz, hogy ezt
igazolja, igen mélyen el kell merülnie a kérdéskör
problémáiban. Miért teremtett Isten egyáltalán világot?; miként
lehetséges, hogy az örökkévalóságból mulandó jöjjön létre?; mit
jelent a lét szempontjából a mulandó, csökkent értékű lét?;
lehet-e, lesz-e a világnak vége?; a terermetés isteni gesztusa
lezárulhatott-e a világ létrejöttével?; mit jelent az, hogy
Isten fenntartja a világot? - ilyen és hasonló kérdések
sokasága foglalkoztatja a szerzőt, aki hallatlan tömörséggel
foglalja össze és szálazza a felmerülő filozófiai és teológiai
aporiákat, hogy azután ne is annyira megoldásaival, mint inkább
megoldáskereső metodikájával, nyomós, következetes
kérdésállításaival, a tradicionális válaszok elhárításával és
kritikájával nyújtson ma is aktuális filozofémákat. |