
ARANY János
TOLDI + TOLDI ESTÉJE
A Toldi-trilógia Arany János egyik főműve. Mint trilógia korántsem
egységes műalkotás: három önálló része nemcsak különböző korszak
jelentősen eltérő produkciója, de tulajdonképpen műfajilag sem áll
egymáshoz közel.
Az először keletkezett Toldi népies elbeszélő költemény. Hőse a
"legkisebb fiú" lovag lesz, középkor legmesésebb idejében, de megmarad
egyszerű, naívan "nép fi"-nak is, aki gyöngéden rajong az anyjáért,
aki egyszerre félelmetes természeti erő és meghatóan kedves kamasz,
aki farkast, bikát, idegen lovagot könnyűszerrel és fölényesen legyőz,
de patriarkális bensőségekkel szalonnázik szolgájával, szíven üti a
bánatos özvegy sorsa, és aki csak a nagy király hűséges katonája akar
lenni, sem vagyon, sem birtok, sem rang nem nyűgözi. A Toldi
csodálatos, egyszerűségében is hallatlanul művészi nyelve, stílusa,
kompozíciója ma már archaikus. Méltatói elsősorban epikus
objektivitását, népmese tisztaságú szerkesztőművészetét, "homéroszi"
derűjét, főhősének realista és romantikus vonásokból kikevert vonzó
figuráját, a plebejus népiesség eszmei képviseletét szokták kiemelni,
maga Arany is legjobb művének tartotta, később gyakorta vágyott valami
hasonlót alkotni. Egyúttal ez a mű a legismertebb, legnépszerűbb
Arany-költemény is, olvasóinak köre cseperedő gyermekektől az
esztétikai ínyencekig tart.
Modernebb, áttételesebb, nehezebben megközelíthető a mindössze két
évvel később keletkezett Toldi estéje. Látszólag epikus történet ez
is, az "első Toldi" főhősének aggkorát, utolsó nagy küzdelmét és
halálát beszéli el, valójában inkább egyetlen hatalmas lírai
költeménynek, elégiának tekinthető. A balladai drámaiság és epikus
részletező kedv találkozik a műben.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|