
BABITS Miháéy
HATHOLDAS RÓZSAKERT
A kötet Babits poétikus elbeszélései tartalmazza, melyeket sajátos
humor, gazdag társadalom- és jellemrajt, mély filozófiai gondolat
jellemez.
A kötet középpontjában a címadó nagynovella áll. Egy fiatalember
története, akit kedve ellen jegyességbe ugratnak s aki meddő,
szánalmas kísérletek után az utolsó pillanatban mégis csak kisiklik a
házassági harapófogó közül. A Hatholdas rózsakert gazdag
és magas mű, odaillik a Babits-novellák első vonalába. Ami itt, az
első vonalban is külön megbecsülést biztosít neki, az a humora.
Babitsnál a humor ritka ragyogás. A Halálfiai-ban megfénylik
ugyan itt-ott, a Hatholdas rózsakert-nek azonban szinte uralkodó
eleme. Nem afféle régimódi, széles mosolyú derű ez (bár abból is van
benne valami), hanem egy ösztönös férfikajánság, amely a káröröm
perceiben cinkos és meleg jóbarát is tud lenni. A tőrben vergődő
Gruber Franci komikus figura, gyáva, suta félember, aki buta kis
vidéki terrorok illembilincseit sem tudja összetörni és félszegségéért
szinte az életével fizet. De testvérünk is, akinek, sorsa, akárhogy,
férfisors, és a mulatságban, amelyet csetlő-botló baleksége szerez
nekünk, van egy kis mélyítő, fűszerező borzongás: nagyon sok gesztusa
végzetesen a mienk is. Itt a humor mindenütt a felszín alól dereng.
Humorosak a figurák, , humorosak a helyzetek, de nem feszülnek, nem
hegyeződnek túl a reális eshetőségek vonalain. Vannak hatásvadászó
könyvek, ez a novella egyenesen hatáskerülő. Nemcsak a mese végső
kifejlését tudatja az író mindjárt az első lapon (s ezzel egy
hagyományos és természetes feszültséget kapcsol ki hatáslehetőségei
közül), hanem mesefordulataiban - de még fogalmazásában,
mondatfűzésében is - otthonos-bizalmas kényelemmel, titkok nélkül
mozog. A tragikomikus törénet hőse, Franci, mellékes alakja volt a
Halálfiai-nak. S ha a nagyregény emléke jótékonyan itatja át számunkra
az új novella atmoszféráját, a novella sem marad sokkal adós. Erős,
élő, kerek és gazdag.
A Hatholdas rózsakert körül kisebb darabok sorakoznak. A kötetnyitó Tó
a hegyek közt egy szuggesztíven rosszhírű, furcsa tavon lejátszódó
tragédia homályos és mégis áttetsző előzményeit szálazza szét
kegyetlen s költői analízisben. A nagynovella derűjéből itt már semmit
sem érez az ember.
A Káp isten üde, szatirikus tréfa, az ábrándos nyelvnyomozók ellen.
De Babits kezében ez a kisebb tekintélyű írásnem is kap egy kis műfaji
pluszt. Alcímet ad a kis írásnak: őNyelvtudományi humoreszkö. Egy
fiatal költőről beszél (ráismerni, ki az), aki régi varázslók
hevületével keres és talál titkos értelmeket és kapcsolatokat a magyar
szavakban.
A következő Trucclyuk is játékos tanulmány, de él nélkül: nagy mű a
sértett lélek magányáról, finom és tudós ötletek rövid futamában
elvetélve, nyolc oldalon.
Az Egy biztos nyár (alcíme: Igaz történet) műfajilag a legszerényebb
darabja a kötetnek, személyes riport, házi eset, amely szociális
aktualitásával kívánkozik a nyilvánosság elé. De nagyon jól van
megírva!
A Két fantázia régibb Babits-novellák merész, kalandos világából való.
Itt a nyelv dúsabb, fűszeresebb, a mesék ötletmagja színesen, káprázó
gyorsasággal bomlik ki a szemünk előtt.
A Házaspár Gádoroson (Pótlék a Halálfiaihoz) megint olyan
kényszerekből született, mint a Rózsakert. Ez is gádorosi történet, de
nem szakadt el oly önálló bolygóvá, mint a nagy novella.Az író csak
utána néz eltűnő kedves figuráinak, s néhánz vonással teljesebbé festi
öket....
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|