
Francis BACON
NOVUM ORGANUM
Francis Bacon a 16-17. század fordulóján élt és alkotott.
A Novum Organum és az Új Atlantisz
negyven évvel ezelőtt (1954) látott magyarul napvilágot, azóta
azonban elsősorban esszéivel van jelen a hazai köztudatban.
Francis Bacon az újkori filozófia történetében elsőként vetette
fel a módszer kérdését: vizsgálódásait nem a spekuláció vezeti,
hanem az empirikus elv. Tervezett főműve csak töredékesen
maradt ránk, második része a kötetben szereplő Novum Organum.
(A tervezett főmű részletes leírását az utószóban találja az
olvasó.) Bacon a filozófiát természettudományos alapokra
kívánja helyezni. "Két úton (és csak e két úton) kutatható és
lelhető fel az igazság. Az egyik az érzékektől és az egyeditől
a legáltalánosabb érvényű axiómákhoz rohan, és sziklaszilárd
igazságnak tekintve ezeket az elveket, belőlük vezeti le és
fedezi fel a középső axiómákat. Ez a jelenleg járt út. A másik
az érzékek és az egyedi tények segítségével folyamatosan,
lépésről lépésre szűri le az axiómákat, hogy a legvégén jusson
el a legáltalánosabb elvekig. Ez az igazi út, csakhogy nem
próbálja ki senki." Bacon útja tehát az indukció útja: a
tényekből kiindulva kell eljutni az általános elvekhez.
"Tanításunkban csupán egyetlen, igen egyszerű módhoz
folyamodhatunk: visszavezetni a tényekhez, a tények sorozatához
és rendjéhez az embereket, és rávenni őket, hogy szabaduljanak
meg egy időre a fogalmaktól, és szokjanak lassan össze a
valósággal." Mik azok a fogalmak, amiktől az embereknek meg
kell szabadulniuk? Bacon kifejti, hogy a helyes megismerést
akadályozzák az úgynevezett idolumok, vagyis ködképek.
"Négyfajta ködkép tartja hatalmában az emberi elmét. Érthetőség
kedvéért a következő nevekkel ruháztuk fel őket: először a
törzs ködképei; másodszor a barlang ködképei; harmadszor a piac
ködképei; végül negyedszer a színpad ködképei." A törzs
ködképei az emberi nem ködképei: érzékcsalódások, az
elvontságokhoz való vonzódás, az előítéletek. A barlang
ködképei az egyes emberre jellemzők: a világnak szűkkörű,
egyéni nézőpontból való szemlélése. A piac ködképei a
tökéletlen nyelvhasználat által okozott tévedések: a szavak
gyakran nem létező dolgokat jelölnek. Végül a színpad ködképei
a tudomány hagyományos tanait jelentik, amelyekhez az ember
makacsul ragaszkodik. Bacon szerint a természetkutatás
eredménytelenségének fő okai ezekben a ködképekben lelhetők
fel. Megbízható eredményekhez csak a tényekre támaszkodó
természetmagyarázat, tehát az indukció vezethet. Ezt a módszert
a legkönnyebben a természettudomány valósítja meg, s ezt a
módszert kell követnie a bölcselet más ágainak is.
A kötetben szereplő másik Bacon-mű szintén befejezetlen. Az Új
Atlantisz - utópia, amely mintha a Novum Organum folytatása
lenne. Az elbeszélő társaival együtt egy ismeretlen szigeten
köt ki, de a lakók nem engedik partra szállni őket. Végül
engedély érkezik, s az idegenek megismerkedhetnek a különös
sziget életével. E sziget lakói elzártan élnek a külvilágtól:
nem engednek be senkit, ők viszont mindenről értesülnek, ami a
világban körülöttük történik. A sziget egykori királya hozta
létre a Salamon Háza nevű intézményt. Salamon Háza a tudomány
apolásának, a megismerésnek a fóruma: embereik bejárják a
környező világot, s minden technikai újdonságról értesülnek. A
sziget lakói életüket a természet megismerésének szentelik, s
erkölcseik is felette állnak a környező világénak. A sziget
elzártságával Bacon mintegy a ködképektől való mentességet
illusztrálta, másrészt azt szerette volna igazolni, hogy a
természet megismerése az ember - szellemi és erkölcsi -
tökéletesedéséhez is elvezet. Bacon két művét jegyzetapparátus
és utószó egészíti ki. - Minden, a filozófiával behatóan
foglalkozó szakember és egyetemista fontos műve.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|