
BALÁZS Attila
ÉN MÁR NEM UTAZOM ARGENTÍNÁBA
Balázs Attila a délvidéki magyar irodalom Új Symposionos nemzedékének talán
a legjobb prózaírója, akit évek óta mint irodalmi műsorok
szerkesztő-műsorvezetőjét Magyarországon ismerheti a szélesebb közönség.
Ebben az új kötetében (1995) közel egytucatnyi új - az elmúlt fél évtizedben írt -
elbeszélése jelenik meg.
Furcsa, az írói személyességet, közvetlenséget, de a játékos, távolságtartó
hatások sokaságát is mozgató próza ez: önéletrajzi elemek és
ironizáltságukban is komoly jelképek különös szövedéke szinte mindegyik
írás. Az értelmező alcímekkel is ellátott, kikacsintó lábjegyzetekkel
tűzdelt novellák valami nagyon nyers, közvetlen történetből indítanak, azt
járják körül, sajátos cikcakkos mozgásokat végezve: egy gyermekkori szerelem
kibicsaklott történetét (Nosztalgia, illetve a címadó írás); egy
furcsa ház helyszínét többféle történelmi időből bemérve, elemezve (A
felkelő nap háza), egy groteszk familiáris mánia - a hegymászás - képtelen
agyrémeinek tragikus következményét nyomozva (Csomolungma), a katonaemlékek
abszurdját hozva (Az előretolt helyőrség). Úgy tűnik fel, az író "komoly
hadovája", az elbeszélő hang és szerkesztés a groteszk ötletektől duzzadó
történetszövés és a szövegjáték felé tart, melyet az ironizált erotika és
egy képtelen világ reflexiója jellemez (Egy angyali nő és a Fehér
Hattyú, Emlékszik-e a művirág a rétre?). Különös vitalitás, a
valóságábrázolás különcségeken túlmutató ereje hatja át ezt a kötetet,
melyből - az író élettapasztalatainak magvaként az egykori Jugoszlávia
"bábeli" világának mindennapi abszurdja bontakozik ki - sokszor igen
szellemesen, megnyerő írói erővel. - A kötet az értékes, modern próza
híveinek figyelmére érdemes.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|