
BARTIS Ferenc
A TÚLÉLŐ MEGDICSŐÜLÉSE
Három drámai formájú, poémaszerű művet tartalmaz Bartis Ferenc
kötete. A művek hangoltsága, megformáltsága, üzenete eminenter lírai: azt
éneklik meg e tragikus atmoszférájú darabok, hogy miként válik a szinte
démoni gonoszság áldozatává mind a hős, mind a szellem embere és a lázadó.
Áldozattá akkor is, ha végül a halál pillanatában az utókor ítélkezésében ő
a győztes, ő képviseli a metafizikai, a túlvilági, az igazi értékeket. Mert
akár ötvenhat magyar mártírjáról, akár magáról Bartókról, akár Erdély egy
szülöttéről van szó, a közvetlen sors mégiscsak a száműzetés, a halálra
ítéltetés, a fizikai vagy lelki megsemmisítés.
Az író mindhárom darabban
(A túlélő megdicsőülése; Bartók; Didergő lángok) egyként kívánja
érzékeltetni, hogy biztos és elkerülhetetlen az evilági bukás, de
ugyanolyan biztos a "túlvilági" megdicsőülés is. Egyensúlyt tartanak e
darabok, ám iszonyú feszültségek között. A forradalom utáni börtönök
belvilága, smasszerok és ítélkezők szörnyű bagázsa, a társaktól, vélt
barátoktól való elárultatás iszonyata, vagy a zseni jeges magánya, a
harmadik darabban pedig a zsarnokság beckett-i színekkel ecsetelt
ördögi labirintusa és Godot-i szófacsarása reménytelenné, végsőkig
tragikussá tenné e műveket, ha nem hangoznék fel mindegyik darabban a
reményen túli reménység szólama is, az "és mégis." dallammintázata. A
legmerészebb munka kétségkívül a Bartók című, amelyben a szerző
megkísérli belső monológgal ábrázolni a legnagyobb magyar zeneszerző döntés
előtti és utolsó óráit. Szinte már szentségtörés ez, de a szerző pietása
megmenti a darabot. A további művek kevésbé nagyszabásúak, ám érdekes a
Temesvár (1989) előtti Erdélyt ábrázoló, különös személy- és
szerepcserékkel is feldúsított Didergő lángok.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|