
Charies BAUDELAIRE
A ROMLÁS VIRÁGAI
A múlt századi francia írodalom forradalmi, iskolát teremtő verseskötete
a modern líra egyik legfontosabb alapműve. Sokan és igen sokféleképpen
értelmezték azt az újdonságot amit hozott, abban azonban
minden méltatója egyetértett, hogy egységesebb, magasabb átlagszínvonalú,
a remekművek ilyen sokaságát egyszerre hozó kötet kevés akad a
világirodalomban. Arra is ezt a kötetet szokták példának felhozni, hogy
milyen hatások érhetők el a versek sorrendjének, ciklusainak tudatos és
aprólékos megkomponálásával.
A hat ciklus (Sleen és ideál; Párizsi képek; A bor;
A romlás virágai;
Lázadás; Halál) egymásutánja nemcsak egy életutat jelképez, hanem
annak a folyamatnak is pontos rajza, ahogyan az emberi élet nagy kérdései,
a kérdések elől való menekülés különböző formái (mámor, szerelem,
panteisztikus beleolvadás a természetbe stb.) felmerülnek egy
korát, a múlt század közepét, végét élő érzékeny, a sablonmegoldásoktól
heveny undort érző ember lelkében. A korábbi (és kortársi) kritika
dekadenciát, öncélú sátánosságot, dandys fölényt vélt látni a versek
többségében (Exotikus illat; A vámpír; Az illatszeres üveg;
Vonzó borzadáLy;
A gyilkos bora; Lezbosz; Ábel és Káin stb.), nem vette
észre az ezekben
a versekben is megnyilvánuló végtelen melankóliát, azt a heves vágyat,
amelyet a gyakori irónia inkább kinyilvánít, mintsem eltakar, hogy valami
tartós, biztos választ találjon a személyiség megvalósítása, a magányosság
leküzdése, a valódi szerelmi kapcsolat megteremthetősége kérdéseire
(A lélek hajnala; Délutáni dal; Őszi szonett;
Találkozás egy ismeretlennel; A nap vége; Az utazás; stb.).
- A romlás virágai magyarul 1923-ban jelent meg először, és azóta is a
legnépszerűbb, a verskultúrát leginkább próbára tevő alkotások közé tartozik.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|