
Saul BELLOW
HERZOG
Bellow első regénye (Lebegő ember) egy katonai behívásra váró
chicagoi intellektuel naplója. Második műve (Az áldozat) a
pszichoanalitikus módszer hatását tükrözi. Mindkét regény hagyományos:
Flaubert és Henry James szellemében íródott. Az A.M. Kalandjai már
félreismerhetetlenül "saját" műve. Ez pikareszk jellegű
fejlődésregény, önéletrajzi elemekkel. Benne a bevándorolt
orosz-lengyel zsidók életének kiváló ismeretéről tesz tanúságot. A
történelmi háttér: e század harmincas éveinek gazdasági krízise. A
Henderson, az esőkirály -
mely a hangoskönyvtári állománynak is része - már nagyformátumú hőst állít
középpontba, aki a megalkuvásra
késztető amerikai életforma elől Afrikába menekül és a wariri törzs
főnökében felfedezi emberi eszményképét, az oroszlán szimbólumával
jelzett embert.
A Herzog írói pályájának csúcsa. Lelki kalandregény. Hőse,
Moses Elkanah Herzog, 47 éves történelem-professzor, igyekszik
helyreállítani a második házassága következtében felbomlott
egyensúlyát. Egyszersmind tisztázni akarja viszonyát környezetéhez,
életéhez és annak a világnak eszméihez, amelyben él. Ehhez nem kell
sok idő és túl nagy tér. Mindössze Chicago, New York és istentől
elhagyatott kis birtoka, Ludeywille között kell utazgatnia, hogy
közben gondolkozzék és főként leveleket írjon - ismerőseinek,
kortársainak, vagy éppen a szellemi élet halott jeleseinek címezve.
Idegállapota természetesen aggodalomra ad okot: "Mintha a tulajdon
szájából, véréből, májából, beleiből, ivarszerveiből származó
nedvekkel és színekkel festette volna meg a környezetét."
A világba vetíti saját bajait és e világot sorsává fogadja. De éppen
ez a felfokozott elmeállapota teszi lehetővé kegyetlenül racionális
elemzéseinek következetes végigvitelét. Kiindulása: a rossz ember
keresése. Ezt feleségében, a látványos módon katolikus hitre tért
Madeleine-ben és szeretőjében, Gerschbach-ban véli megtestesülni.
Tudja, hogy velük szemben tehetetlen: az "ő munkája az eszmélés; a
dolga: a fokozott tudatosság", ugyanis, ahogyan öccse mondja: "ő
mindent komolyan vesz, intenzíven csinál... és tehetsége van a
végzetes választásokhoz". Vagy durva módon, (ahogyan egy ismerőse
önmagára is jellemzően fogalmazza meg), Herzog "némileg együgyű és
kevéssé gyakorlatias, de azért intellektuális ambíciói vannak, ...egy
kissé arrogáns is, afféle elkényeztetett, mihaszna fráter..." Pedig ez
a mihaszna fráter elsősorban nem a saját, hanem az emberiség sorsán
aggódik. Előbb meghatározza önmagát, elhelyezi az emberiség - úgymond
- íratlan történetében: hivatása, hogy személyes előnyök kilátása
nélkül tevékenykedjék, harcoljon, feltéve, ha olyan cél lebeg a szeme
előtt, amibe egész lényét beleadhatja ő is más is". Majd elveti a
filozófiai illúziókat: "Az emberi élet elválaszthatatlan tartozéka az
embertelen élet... mindent birtokolni kell roppant találékonyan,
rettentő mohón, ugyanakkor szánni, sajnálni azt, ami élelmül szolgál,
amit megeszünk..." Ezután következik valódi, elsőrendű kérdése. (Itt
esik egybe egyéni problémája a társadaloméval.) "Hogyan bánnak velünk
embertársaink és hogyan bánunk mi velük?" Álláspontja egyértelmű,
világos: "A lényeg az, hogy vannak olyan emberek, akiknek módjukban
áll elpusztítani az emberiséget s ezek az emberek ostobák, arrogánsak,
őrültek és könyörögnünk kell nekik, hogy ne tegyék." "Kénytelenek
vagyunk azoknak rabszolgái lenni, akiknek meg van a hatalmuk az
elpusztításunkra." "Mindig is a legveszedelmesebb emberek akarták a
hatalmat." Ő maga halálos kétségekkel teli szellemi kalandjának végén
még csak jóváhagyást sem vár: "Tudom, hogy az én szenvedésem... az
életnek valamiféle bővített formája, az igazi ébrenlétre irányuló
törekvés, az illúzió ellenmérge, úgyhogy nem érdemlek érte semmiféle
erkölcsi elismerést."
Mint látható, a mű lényege a huszadik század egy végletes, kísérleti
helyzetbe kényszerített személyiségének elemzése, az amerikai
életforma keretei között. Tévedés azonban azt hinni, hogy ezáltal egy
pszichoanalitikai vallomássorozat leírását kapjuk. Bellow, aki
legalább olyan jól ismeri mellékszereplőit - Ramonát, Herzog
vigasztaló asszonyszeretőjét, Sonót, az odaadó japán leányt, a
nagyszerű Simkin ügyvédet, a Herzog-család tagjait, az egyetemi
kollégákat, a szakma riválisait - épkézláb, reális történettel fonja
körül hőse töprengéseit, tévelygéseit. A cselekmény feladata: Herzog
világának életrekeltése, gondolatai, érzelmei motíválása, ráeszmélései
szükségszerűségének bizonyítása. Az író - fölényes szakmai tudással,
olykor kíméletlen, de őszinte és önsajnálat nélküli gúnnyal, bölcsen
elnéző humorral és mesteri, az elmélkedő részekből az elbeszélésbe
észrevétlenül áttűnő és visszajátszó szerkesztéssel a századközép
amerikai irodalmának kiváló regényét hozta létre. A kítűnő regény
elsősorban értelmiségiek olvasmánya.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|