BENEDEK István

LEDÖNTÖTT OSZLOPOK

A párizsi Vendome téren 1807-ben, a római imperátorok emlékműveinek mintájára oszlopot emeltek Bonaparte Napóleon haditetteinek dicsőségére, amelyet a kommün idején döntöttek le, mint a forradalmi szellemmel ellentétes emléket, a háborús erőszak szimbólumát. A császári oszlop eltávolítása csupán egyik intermezzója volt a Napóleon-szobrok és emlékművek nagy eltűnési hullámának, mégis tönkretette Franciaország és az egész korszak egyik legnagyobb festőjének, Gustave Courbetnak a kommün utáni éveit. A meggyőződéses köztársaságpárti festő, aki nemcsak az idejétmúlt akadémista művészettel, hanem a III. Napóleon politikai rendszerével is szemben állt, a kommün tagjaként magas kormányhivatalt vállalt: ő volt a művészeti ügyek főfelügyelője, amiért politikai ellenfelei végeérhetetlen hajszát indítottak ellene. Üldözése azután is folytatódott, hogy a Thiers-féle "új rend" által kiszabott börtönbüntetését letöltötte, noha éppen ő volt az, aki a körülzárt forradalmi főváros múzeumainak és a Louvre kincseinek biztonságba helyezéséért a legtöbbet tette, a kommünt végrehajtó restauráció teljesen háttérbe szorította, sőt emigrációba kényszerítette, ahol rövidesen meghalt. Az ő művészetét és életének történetét idézi fel az író könnyen gördülő művészetrajza, amelynek szimbolikus középpontjában a Vendome-oszlop körüli események állnak. Az életregény, amelynek formája fiktív emlékirat, a művészettörténet és a bibliográfia tényeit jól szervesítő, kultúrált és színes, tájékozott, ám néhol felszínes. A mű nem törekszik elmélyült korrajzra és bensőséges lélekábrázolásra, inkább könnyed fordulatossága, művelt és sima irodalmi köznyelve, s főként közvetlen, didaxis nélküli informáló jellege teszi szórakoztató olvasmánnyá.

Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez