
BERNICZKY Éva
A TOJÁSÁRUS HOSSZÚNAPJA
Berniczky Éva Kárpátalján, Ungváron élő novellista és meseíró.
Pusztulás és értelmetlenség, szürkeség és monotónia - a közép-kelet-európai
nyomorúság, a látszatszabadság, a befejezetlen múlt - közegébe,
már-már irreális világba viszi olvasóit a szerző első önálló
- balladás hangvételű - novelláskötetében. Egyszerre ismerős és ismeretlen, egyszerre
természetes és bizarr világ elevenedik meg ezekben a novellákban. Ismerős, mert szomorú
kisembereké az ábrázolt lét, de mégis sejtelmes-homályos, mert belső, lélekmélyi rezdüléseiket
jelzi az író. Jelzi: hiszen nem hagyományos értelemben, aprólékosan mutatja be hősei
gondolkodását vagy érzelmi életét, inkább reakcióikat, gesztusaikat vetíti ki
pillanatfelvételek sorozatának formájában. Novelláiban együtt él az álomszerű és a
dokumentált, a realis és irreális. Valódi cselekménye nincs ezeknek a kisprózáknak; hol
szimbolikus, hol szürreális képein és metafóráin sejlik át a cselekmény.
'A bábozódás kora' - olvashatjuk az egyik elbeszélés címeként, és belemélyedve a kötetbe,
az a benyomásunk, hogy a szereplők legfontosabb tulajdonsága a befeléfordulás,
ami tovább fokozza bennük az idegenség, otthontalanság érzését és az ennek
nyomán jelentkező depressziót, szeretetvágyat. Boró néni hajlik az angolos
abszurditásra. Gumitestű babáira gyermekkorában gombostűkkel szúrta rá gyilkos
elszántsággal a babaruhát. Egy szép napon menyasszonyi ruhát húz: férjhez
megy, és e naptól kezdve gyilkos elszántsággal szegül szembe minden csínnyel,
ami a tovatűnt gyermeki iróniát idézi, és képzelt boldogságát megkérdőjelezi
(A paradicsommadár).
Eredeti képekkel tűzdelt, olvasmányos, értékes próza: abszurditásaival együtt is
hiteles képsor a hatvanas-nyolcvanas évek kárpátaljai társadalmáról.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|