
BÓDIS Kriszta
KEMÉNY VAJ
"Tizenhárom épphogy elmúlok és valamiér jönnének megint értem, hogy visznek
az intézetbe, de erre már apámék nem engednek vissza, amit egyébként nem
bánok, mondanom sem kell. Állok az egyik metró kijáratánál és mozdulni se
merek, mert félek, hogy eltévedek, nagy a forgalom, sok ember és akkor jön
hozzám oda az a fiú...
A fiú összetéveszt valakivel, egy kurvával, aki ott szokott állni, ahol én
most, és hiába mondom, bizonygatom, hogy nem ő vagyok..."
- Ekként hangzik a regény főhősének, Kicsilánynak a monológja. A kamaszlány
rendkívül nehéz körülmények között nő fel a "barakktelepen" - züllött
apja, elhasználódott, megfáradt anyja, vadóc testvérei mit se törődnek a
kissé furcsa, zárkózott, érzékeny lánnyal. Az egyetlen, aki valóban közel
áll hozzá, akitől melegséget, szeretetet kap, az Sári mama. Sorsa tragikus
alakulásába azonban nagyanyja sem tud beleszólni: Kicsilányt menthetetlenül
beszippantja az a morális fertő, amely körülveszi. Állami gondozott lesz, s
az intézetben - noha éppen csak kamaszodik - belekóstól a legdurvább
életbe; testét, lelkét meggyalázzák, beteggé teszik. Miután innen kikerül,
a tragédia a klasszikus koreográfia szerint beteljesedik: prostituált lesz,
két strici, Tulok és Kígyó futtatja. Nincs hát kiút a mélyből: az utcát a
börtön, a terhesség, majd egy öngyilkossági kísérlet követi. Az egyetlen
feloldozást az jelenti, hogy Kicsilány egyre mesél olvasóinak, irodalmi
művé szőve a fájdalmat, amiben él.
Bódis Kriszta regénye a lelki mélységbe behatoló, azokat föltáró, szociológiai
problémákat is boncoló realista irodalom egyik szép darabja.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|