
BODOR Pál
SVÁJCI VILLA
Technikailag hagyományos felépítésű, tárgyát és történetét tekintve
azonban egészen újszerű regény. A 22 kazettányi (körülbelül félezer
oldalnyi) történelmi-lélektani családregény voltaképpen a demokrata,
toleranciát és magasrendű erkölcsiséget hirdető transzilvanizmus
kései, ám annál időszerűbb üzenetét hordozza, a jellemábrázolás
mélysége és a cselekmény néhol valóban fantasztikus fordulatossága
pedig a megtörtént történelem alig elképzelhető csapdáiból meríti
anyagát.
A szereplők és családjaik az erdélyi nemzetek sokszínű
történeti-kultúrális és nemzeti-politikai sajátosságait, mély
ellentéteiket és nemes együttműködésüket, bonyolult lelki reflexeiket
jelenítik meg a régió legújabb kori történetének a régmúlt századokban
gyökerező mentalitásaiban, két nemzedék sorsfordulóinak nagy tablóján
másfél évtized tragédiáinak és illúzióinak eseménysorában. A regény
igazában két könyv, amelyek között a cezúrát a nagy politikai
fordulat: a második világháború befejezése jelenti az igazságos és
igazságtalan számonkérésekkel, az őszinte vagy besulykolt egyéni és
kollektív bűntudatokkal, a kibontakozás lehetőségeivel és azok gyors
eltorzulásaival együtt. Szimbólum a cím is, a történelemből a
magánszférába való, védekező visszavonulási kísérlet jelképe egy
gondolkodásmód megvalósulásával együtt: a svájci típusú villa nemcsak
a polgári jólét és nyugalom vára, hanem azoknak a vádaknak és
bűntudatoknak a forrása is, amelyeket a Binder család él át. A
cselekmény a harmincas évek Bukarestjében indul, ahol Friedrich
Binder, az erdélyi szász patikus szorgalma és képességei révén egy
nagy birodalmi német cég vezérképviselőjeként él családjával (a regény
egyik legjobb alakja a bölcs, sztoikus zsidó, Lindemann temetkezési
vállalkozó, akitől a lakásukat bérlik), majd a nácizmus előretörése
idején Brassóba vonul vissza. Binder tisztességes, bár gyáva kisember,
akiben a nácizmus iránti undoránál csak az attól való rettegés
erősebb, s bár német létére sohasem áll a Reich támogatói közé - sőt
felesége rendszeresen támogatja a kommunistákat is -, mégis
kompromittálja magát; a lekkritikusabb időkben "közepesen", vagyis
rosszul vizsgázik; s bár bűne "csak" a passzivitás bűne - amelyért a
megérdemeltnél jóval nagyobb bűntetést kap -, önvádja és bűntudata (az
erdélyi szászság rendkívüli összetettségű állapotában) mindkettőnél
nagyobb. Alkatilag is ellentéte Bindernek Otto Proll, a szász nemzeti
örökség túdósa és a hitlerizmus éveiben is humanistaként viselkedő
polgár, és Christea Igazgató (akinek német feleségét 44 után bénára
verik), a minden nacionalizmust gyűlölő román értelmiségi. Bindert
cégbeli utóda, a biszexuális és szadista Windau, a Reich potentátja
tartja rövid pórázon, mert ő sem bízik benne; aki a kommunisták
támogatása miatt megzsarolja Bindernét, aki korbácsos éjszaka
megaláztatásai közül csak a csodával határos módon menekül meg.
Binderné a villával családja biztonságát védelmezi, a politikai
állásfoglalás alkata, származása és gondolkodásmódja miatt tőle is
távol áll, s bár felismeri a cselekvés lehetőségeit, azokkal csak
óvatosan él, Gertrúdot is így nevelte.
Bár a sok filozófiai-politikai
monológ néhol megterheli a szöveget, egészen újszerű és pontos,
jellegzetes portrék tömege jeleníti meg a század különböző típusait, a
lelkület, a történelem és a jelen összefüggéseit - e betétek
legértékesebb részei Bodor regényének, amelyben a szerteágazó, mégis
egy pontba futtatott cselekményt számos élő és igazi figura
bonyolítja, a vasgárdista Spovádarutól az egyenruhát húzó
kisfasisztákon és a Brassói Lapok nyomdavezetőjén, a rendkívüli
tisztességű Katóka úron át az illegalitásig: Weisz Sándorig, Ditta
doktornőig, Gergelyig, Kurkóig és a költő Gyergyai Viktorig. Jó
néhányan, akik a regény első részében a jelen figurái voltak, a
másodikban háborús bűnösök vagy továbbevickélők, vezetők vagy
mártírhalálukkal a jövő emberi példái (és sokak számára a
haszonélvezet forrásai). A múlt nemcsak beárnyékolja a 44 utáni
időket, hanem tovább hat: Gertrúd a kolozsvári egyetem kiválóságaként
retteg kitelepített szülei miatt, mások pedig politikai karriert
csinálnak abból a múltból, amely fokmérője lett az új hatalomhoz
fűződő viszonynak is az erősödő számonkérés, gyanakvás és a kezdetben
megvalósulni látszó demokrácia és nemzeti egyenlőség ellentéteiben.
Bodor Pál regénye fontos és jól megírt könyv, amely nemcsak
élvezetes olvasmány, hanem mindenekelőtt történelmi tanulságokkal
szolgál.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|