
Elias CANETTI
KÁPRÁZAT
A regény főhőse, Peter Kien, a "tudós " és "magánkönyvtáros"
visszavonultan, szigorú, szinte aszkétikus életrendet követve csak a
tudománynak él. Óriási könyvtára őrzésére és zavartalan munkája
biztosítására házvezetőnőt fogad, majd - hogy még nagyobb biztonságban
legyen - feleségül veszi Theresé-t. A feleséggé előléptetett házvezetőnő
lassanként - jogot formálva a családi életre - kiszorítja Kient
otthonából, könyvei közül, megszokott életformájából. A tudós kimenekül
birodalmából és belecsöppen az alvilágba, ahol kiszipolyozzák. Megkezdődik
a hajsza: a hozományban csalódott házvezetőnő és régi életrendjének
visszaállításáért harcoló "magántudós" esetlenül botladozik a nem rájuk
szabott élethelyzetben...
A tudós teljes csődje láthatóvá és érthetővé teszi az izolált értelmiségi
elkerülhetetlen önpusztítását. Az író egy nagyon elszigetelt ember
történetét mondja el, s közben az álmok és a valóságos világ tragikus
összeütközése folytán ennek a létnek a vulkanikus bizonytalansága
fokozatosan válik érthetővé. A szobatudós groteszk kálváriájában egy
jellegzetes értelmiségi magatartásforma dilemmái fogalmazódnak meg, sorsa a
közösséget és távlatait elvesztett, a szűk objektivitás fedezékébe hátráló
szellemiség csődjét, egyben mindenfajta menekülő életstratégia
veszélyességét példázza. A különvilágokba zárkózás valamilyen végletes
változatát képviseli a regény többi szereplője is.
Canetti mestere a nyelvnek, az olvasó érti és érzékeli a valóság és
a víziók egybefonódó képzuhatagát. A többszintű cselekmény, az
expresszionista képiesség azonban nem teszi könnyűvé az élményszintű
befogadást. A rendkívül szabatos nyelven megírt mű alakjait kitűnően
jellemzi sztereotip beszédmódjukkal is.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|