CSAPLÁR Vilmos

SEMMIT, ÖRÖKKÉ

Csaplár Vilmos a "68-as nemzedék" egyik jelese, aki regényei és novellái szerves folyamatába építette bele a Semmit, örökké című új elbeszéléskötetét. Valójában nem is novellák ezek a többségükben alig egy-másfél oldal terjedelmű írások, inkább amolyan epikai miniatűrök. Ezek sorában viszi tovább a szerző azt a sajátságos elbeszélői formát, a már-már provokatívvá tett szubjektivitásnak mondható hangnemet, amelyet az Én című önelemező regényéből ismerhetnek az olvasók. Csaplár Vilmos okos, élesszemű megfigyelő, aki nem kevés szarkazmussal szól az értelmiségi létbe is beszivárgó legújabb technikai kellékről, a moblitelefonról (Megtaláltak; Telefonszex; Romantika) - ez különösen kedvenc témája -, vagy az ellaposodó, gépiesedő emberi kapcsolatokról, barátságokról, szerelemről (Együttélek; Jobb erről nem is beszélni; Szerelem). Megannyi ötletszikra mindegyik írás, apró villanás rólunk, a korról, amelyben élünk, és arról, miként lehet a kikerülhetetlen negatív hatásokat remek humorral már-már a kivülálló semlegességével közömbösíteni. Pedig dehogyis kivülálló Csaplár, nagyonis részese a világnak, a benne, körülötte történő eseményeknek, és természetesen véleménye is van minderről, hiszen ez a vélemény "koncentrálódik" akkor is, amikor a metróval tett utazásáról ír (Utazom a metrón), vagy egy, a nyárfasor által árnyékolt, régi emléket idézi föl (Emlék), netán a lét örök kérdéseire ("Ki vagyok? Mi az életem értelme?") keresi a választ (Nincs-van fohász). Ám ezekben az érzelmeket sejtető-felvillantó történetkékben is az élet grotesz furcsaságait regisztrálja, vagy emlékképek formájában idézi meg. Érezhetően a végleges formák ellen dolgozik, nem kerekíti szabályos egésszé az írásokat, s bár logikailag befejezettnek tekinthető valamennyi, az olvasónak az az érzése hogy a szerző hirtelen szakította meg az epikai fonalat, szinte elvágta valamennyit, furcsa többértelműséggel fejezve be így a történeteket, amelyek egyszerre hatnak markánsnak, ugyanakkor nagyon szórakoztatónak is, hiszen ezeket a kollázstechnikával egymásra montírozott miniatűröket egyként jellemzi az analizáló, meditatív hajlamú ábrázolás, a sűrített gondolatiság, és az intellektuális szarkazmus - A kötet a modern, intellektuális kisprózára fogékony olvasóknak igazi csemege.

Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez