Anton Pavlovics CSEHOV

A KUTYÁS HÖLGY

A válogatott kötet a klasszikus író első nyomtatásban megjelent írásával indul: egy ostoba, tudálékos földbirtokos, Vaszilij Szemi-Bulatov tolakodóan alázatos levélben kéri tudós szomszédját, látogassa meg. Ugyanakkor otrombán tanúságot tesz lehető legellenszenvesebb emberi tulajdonságairól. A doni hadsereg e nyugalmazott őrnagya éppúgy önhibáján kívül szörnyeteg, mint Csehov késői, "nagy" elbeszéléseinek emlékezetes alakjai, a 6-os számú kórterem kibírhatatlanul tapintatlan postatisztje, aki elől a főhős, a betegeivel bűnös nemtörődömséggel bánó kórházi főorvos végül is - akarva akaratlan - elmeosztályra menekül, ahol őt is rutinosan verni kezdi a kíméletlen kórházi altiszt. Egyikük sem tehet mást: ilyenek. Számos kisebb írás épül a szerepjátszásra: A Kaméleon Ocsumelov rendőre, egy tábornoknak még a kutyájával szemben is undorítóan hétrét görnyed, a szerencsétlen kishivatalnokot sírba viszi a félelem, mert hivatal főnökére tüsszentett. (A csinovnyik halála.) A kirívó, extrém esetekben és jellemekben is mindig az általánost ragadja meg. Ezt mutatják olyan karcolatai, melyek más író kezén óhatatlanul anekdóták maradtak volna. (Anyuta, A kóristanő). Az író véleményét gazdagokról és parazitákról közvetlen formában tükrözi az Ellenségek és A léha asszony, de ennél sokkal leleplezőbbek azok az elbeszélések, amelyekben mellékszereplőkként felvonulnak a felelőtlenül élő felső középosztály tagjai: Andrej Andrejevics, A menyasszony-ban ("abban, hogy nem csinál semmit, az idők jelét látta"), vagy Mogyeszt Alekszejevics, aki szegénysorsú, de csinos feleségét minden lelkifurdalás nélkül áruba bocsátja, ha karrierje úgy kívánja. A legszegényebb rétegek életét nagy művészettel, bár néhol kiérezhető szociográfiai céllal, vagy szándékoltan túldramatizálva ábrázolja. (Vanyka, Aludni és főként: Parasztok). Teljes kivetettségüket legjobban mindennapi történetekkel (Bánat, Fájdalom) érzékelteti. Sajátosan "csehoviak" azok a novellák, ahol "szinte nem történik semmi", mégis a mai olvasóra lélektani szituációkkal, kimondatlan sokértelműségükkel ezek hatnak a leginkább. Ezt a novellatípust később az európai irodalomban számos szerző vette példának. A védtelen teremtés alaphelyzetéről Moravia novellák sorozatát írta. A mezzaninos ház nosztalgiája Katherine Mansfield írásművészetét hatja át. A kutyás hölgy befejezetlen cselekménye az ötvenes évek francia és amerikai novellisztikájának kedvelt formálási módszerét idézi. Itt található az író egyik - művészetét és világlátását meghatározó - kulcsmondata is, amely humanista pesszimizmusát finoman írja körül. "Tulajdonképpen minden gyönyörű ezen a világon, kivéve azt, amit mi magunk gondolunk és cselekszünk mikor megfeledkezünk a lét magasabb céljáról, emberi méltóságunkról."

Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez