
Anton Pavlovics CSEHOV
SIRÁLY;
VÁNYA BÁCSI;
HÁROM NŐVÉR;
CSERESZNYÉSKERT
Csehov a nagy realista orosz irodalom kiemelkedő képviselője. Az
elbeszélés műfajában egyedülállót alkotott. Emellett külön értéket
képviselnek újszerű dramaturgiával megírt mesteri színművei, melyek
közt a legjelentősebbeket e kötet is tartalmazza. Csehov legjobb hősei
nem békélnek meg a sekélyességgel, de ugyanakkor nincs erejük ahhoz,
hogy legyőzzék. Legfontosabb pszichológiai vonása a tudat és az akarat
összeütközése. Lukács György szerint (A modern dráma elmélete):
"Csehov drámái a modern irodalom leghalkabb drámái. Alig van bennük
mozgás: a mocsár elnyeli az embereket, az egyik erősebben vergődik, a
másik gyöngébben; mindegy, el kell süllyednie. Akaratról vagy
küzdelemről szó sem lehet. A katasztrófák pedig - már ahol vannak -
egészen groteszkül hirtelenek és véletlenekkel telik. Ezeknek az
embereknek külső élete csupa véletlen; csak a vég bizonyos és
szükségszerű. Egyszerre elcsattan egy lövés és elhangzik egy kiáltás -
s utána, megint a régi csend, az orosz sivatag csendje."
Sirály
Két író áll a darab középpontjában: Trigorin, akit kétségtelen
tehetsége és a művészi eszközök fölényes birtoklása íróvá avat, mégsem
tölti be azt a hivatást, amelyet a mű hősnője, Nyina tulajdonít neki.
A másik író, az ifjú Trepljov ugyancsak tehetséges, ereje azonban
kevés ahhoz, hogy a körülmények szorítását le tudja győzni. Szerelme,
Nyina Trigorin mellé áll, s Trepljov a darab végén főbe lövi magát.
Trepljov a sekélyes, elcsépelt művészettől a tiszta művészetbe
menekülve, magától az élettől menekül, amelyet végül fizikailag is
elhagy. Trigorin viszont mint író, a sablonba fullad bele, csak Nyina
képes a kétségektől elszakadni, az életét a művészet iránti
ragaszkodásnak szentelni. Ő is csalódik, törhetetlen hite, az élet
szeretete, a szenvedések vállalása azonban talán felemeli, képessé
teszi az újrakezdésre.
A Ványa bácsi,
ez a sokalakos színmmű mutatja be először teljes
formájában azt a vidéki orosz udvarházat, amelyben reménytelen
szentimentalizmus, szenvelgés, nagyképűsködés, elvágyódás és
megnyomorított emberek igaz drámája ad találkozót. A címszereplő Ványa
bácsi ugyancsak ellentétes póluson áll sógorával, Szerebjakov
professzorral szemben. Arra áldozza életét, hogy gondtalan, fényűző
környezetet biztosítson Szerebjakovnak, a "nagy tudósnak". Kiderül
azonban, hogy a professzor tehetségtelen, önző és szívtelen. Ványa
bácsi egész élete értelmét veszti ettől a felismeréstől. Egy felindult
pillanatában rálő Szerebjakovra. A lövés nem talál, a professzor és
felesége rövidesen elutazik, látszólag minden marad a régiben; a
végleges dezilluzionáltságban pergetik majd le jobbra érdemes
életüket.
A Három nővér a kárba veszett szépség drámája. A három testvér
(Olga, Mása és Irina) egy vidéki városban él. Életük kusza, szerelmeik
zűrzavarosak, mindhárman boldogtalanok. A darab hangulatát a
szenvedésnek ez a megfoghatatlan légköre adja, s ugyanilyen
megfoghatatlan az "optimizmus", amely a mű végén fogalmazódik meg:
"... a mi életünk még nem fejeződött be... nemsokára megtudják, miért
élünk, miért szenvedünk..." A darab, amelynek sem tragikus
konfliktusa, sem tragikus szereplői nincsenek, a mozgalmas és az
értelmes élet iránti enervált, meddő várakozást rajzolja meg. A három
nővér jellegzetes csehovi hősök, akiket a közös - az élet elhibázott,
a célokat, eszményeket az életbe átültetni nem tudó, akarat és tartás
nélküli, de gazdag belső világot felmutató - szellemiség tart össze.
Csehov egyik legtöbbet játszott színpadi műve a
Cseresznyéskert a
19. század végén játszódik. A Rasznyevszkaja család birtokát
elárverezik, hogy villákat, nyaralókat építsenek a helyén. A család,
amely a birtokon élt, szétszóródik: van aki állást vállal, mások
külföldre utaznak. A jobbágyfelszabadítás, amelyet döbbenten vesznek
tudomásul, egy ősi életforma eltemetését jelenti; a család tagjai,
akik ennek az életformának egy-egy oldalát jelképezik, értetlenül
fogadják a változást. A mű szimbolikus jelentést hordozva, bármely
életforma megszűnésének tragikumát érzékelteti. Ez a színmű szinte
minden csehovi motívumot felvonultat, szereplőik különböző hangszínben
megismétlik a korábbi darabok nagy mondandóit, felismeréseit, sok
mozzanatában és a hősök sok vonásában hasonlít az előbbi darabokhoz.
Hozzájuk képes mégis előrelépés. Itt is az orosz birtokos-értelmiségi
közegben játszatva az eseményeket az író - félúton a dráma, a tragédia
és groteszk filozófikus színmű között. A csehovi dráma egyik
összefoglalásának, az író eszméinek, egyik színpadi enciklopédiájának
is szokták tekinteni. A címben is szereplő szimbólum a "vesztett
illúziók" és a régi orosz élet jelképe is egyben: a Cseresznyéskertet,
a régi Oroszország szimbólumát elvesztik azok, akik nem voltak képesek
megtartani. A darab fiatal hősei azonban reménykedve hírdetik: "Új
kertet ültetünk, pompásabbat ennél".
Csehovra a konfliktus legmélyebb oldala hatott, a küzdelem veleje:
az ember, aki kikivánkozik a régiből, aki vágyódva nyújtja ki kezeit
az új felé, és nem bírván elérni, visszaesik, s elpusztul. Még a
küzdelmet sem látjuk, csak az elbukást: "Egy ember, aki valaha akart"
- mondja magáról egy Csehovalak, de ez az ő összes alakjairól is igaz.
Mint egy mocsár nyeli el az embereket az orosz kisváros vagy falu
lelket sorvasztó levegője. Még a szép halál sem jut nekik
osztályrészül. Nyárspolgár lesz az egykor tudósnak induló Andrejből
(Három nővér), különc Asztrov doktorból és Ványából (Vánnya
bácsi), és
a szintén nagynak induló Csebutikin (Három nővér) elzüllött, részeges
emberré lesz. Senkinek sem teljesülhet egy vágya sem ebben a világban,
a nővérek nem jutnak el Moszkvába, ahová folyton vágyódnak, és nem
lesz költő Szorinból sem (Sirály). És ha beteljesül is látszólag
valami, a valóság egészen más, mint aminek képzelték, nem ér semmit
(Nyina színészete a Sirály-ban). Jól csak azok érzik magukat, akik nem
akarnak semmit, és megnyugszanak abban, hogy minden úgy van jól, ahogy
van.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|