
CSUKÁS István
KÖLTŐK ÉHKOPPON
Csukás István prózai írásainak gyűjteménye legtömörebben
alighanem így jellemezhető: a szellemi önarckép mozaikja. A
többségükben kis terjedelmű, fölöttébb olvasmányos, nemegyszer
könnyed hangvételű írások - összesen csaknem nyolcvan - mindegyike
valamiféle önvallomás, tanúságtétel a maga vagy nemzedéke
múltjáról, emlékeiről, eszméiről, pályatársairól, mindenképp
színes hátterű, széles panorámájú szellemi önarckép.
A műfaj szerint csoportosított írások első csokra, a
Tárcák töredékes formájuk ellenére is igen hatásosan és
szemléletesen idézik föl a költő gyermek- és ifjúkorát: a
békéstarhosi iskolakezdés szeptemberi perceit (Emlékezés egy
iskolára), a szegényes, mégis meghitt hangulatú szenteste
emlékét (Szegények királya lettél), a fővárossal való találkozás
Rastignac-i gesztusát (A Város meghódítása), költői
próbálkozását (Feltörekvés gátlásokkal), majd a költőlét
megpróbáltatásait (Mi a helyzet a költővel?; Pályám
emlékezete). A rövidke írások második csoportját a Kritikák,
cikkek, arcképek alkotják. Mivel Csukás nem hivatásos esztéta,
műítész - méltató könyvismertetést, kisportrét, eszmefuttatást
nyilvánvalóan csak szívéhez közelálló alkotókról és műveikről ír;
egyrészt a nagy elődökről (Jékely Zoltán, Tamkó Sirató Károly,
Tóth Árpád, Weöres Sándor, Berda József, Zelk Zoltán stb.),
másrészt eszme- és pályatársairól (Kalász Márton, Ágh István,
Bella István, Kormos István, Szécsi Margit stb.). Valamennyi
cikke voltaképp "szabálytalan-műfajtalan", hiszen rendszerint a
maga emlékezete, tapasztalata, vélekedése áll az írások
fókuszában; leginkább az, milyen közös életrajzi vagy szellemi-művészi
szál fűzi a szerzőt írásai hőseihez. Portréiban,
könyvméltatásaiban a "tárgyszerű" motívumok rendszerint csak
ürügyül szolgálnak arra, hogy mesélhessen egy találkozásról, egy
közös estéről, egy olvasmány- vagy zenei élményről - áttételesen,
de önmagáról. A prózák harmadik csoportja a kötetnek címet adó
elbeszélésciklus, melyben az 1960-as évek budapesti művész- és
még inkább albérlő-világa elevenedik meg, középpontjában a fiatal
poéta viszontagságaival és szellemi élményeivel (Költők
albérletben; Költőverés az Eötvös utcában; A szüzesség
elvesztése). Hősei a város külső negyedeiben ostromolják az
eget, éhesen, pénztelenül, de hihetetlen önbizalommal és
öntudattal.
Csukás valamennyi kisprózája - műfajtalansága, műfaji
hovatartozása mellett és attól függetlenül - az elsőgenerációs
értelmiségi útkereséseit és egy nehéz korszakban való
útratalálását, a hatvanas évek elején indult - és az "új
népiesség" alkotóinak nevezett - generáció élményeit idézi föl
rendkívüli evokatív erővel, intuícióval, érzelemmel, kedéllyel,
humorral és izgalmas olvasmányossággal.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|