
DALOS György
A KULCSFIGURA
A kulcsfigura igen érdekes-értékes fejlemény mind az író
pályáján, mind pedig az újabb magyar prózatermésben. Dalos
György ugyanis eddigi szépprózai műveiben jobbára önéletrajzi
elemekből építkezett: az Előtörténetek és a Hosszú
menetelés, rövid tanfolyam lapjain az anekdota, a memoár és
a dokumentumirodalom sajátos, iróniával átitatott válfaját
alakította ki, míg legutóbbi itthoni könyvében, A
körülmetélésben hagyományosabb technikát, egyes szám
harmadik személyű elbeszélésmódot használt ugyan, ám az ötvenes
évek elejének egy zsidó árvaház közegében fölidézett világa
mégis a jól kivehető autobiografikus ihletéstől kapta sugárzóan
szuggesztív hitelét.
Ezúttal viszont az író nagyobb látószögől, szélesebb panorámát
befogó regényt kívánt létrehozni, így le kellett mondania az
önéletrajz biztosabb fogódzóiról, bár személyes tapasztalatait
azért természetesen bőségesen kamatoztatta a fikció szinte
minden rétegének kidolgozásakor. Főhőse, Kohen Tamás éppen
azért lehet "kulcsfigura", mert szinte akadálytalanul képes
közlekedni a Kádár-korszak "kemény", majd "lágy", de mindvégig
érvényesülő diktatúrájában egymásnak préselt társadalmi rétegek
között. Apja közvetlenül 1956 után Jeruzsálembe disszidál,
anyja a válás után újból férjhez megy egy sváb
zöldségkereskedőhöz; a kamaszodó fiút főleg nagybátyja, az
apparátushoz - de az eszméhez is! - mindenkoron hű, rangban
egyre följebb hágó Kemény Dániel neveli. A zavaros szülői
háttér, a szinte minden családban lappangásra kényszerített
múlt megkönnyíti a gyerekkori barátkozásokat, legelsőül is
Pálfai Simonnal, aki az 1945 előtti, a "régi" középosztály
mentalitását közvetíti a fiú számára. Ám az érzelmi
kiszolgáltatottság a hol rosszul, hol jól tanuló gimnazista
érzését mind jobban fölgyorsítja: idő előtt "életre szóló",
nagy szerelembe esik, viharos körülmények között megnősül, majd
hamarosan elválik, megtanul egy csomó idegen nyelvet, de
hivatását nem találva csak tolmácskodik, a hetvenes évek
folyamán a legkülönbözőbb értelmiségi szubkultúrákhoz csapódik,
így vesz részt az első ellenzéki tiltakozó akciókban is (s
kerül belügyi kihallgató tiszt elé), élete egyre eszeveszettebb
tempóban zajlik, egyik szakaszában egyszerre négy nő a
szeretője, ám mindez nem valami csillapíthatatlan aktivitás,
szexuális étvágy miatt történik így, hanem egész egyszerűen
gyengeségből; a főhős úgy érzi, ha egyszer bármelyik csoport
vagy bárki is elhagyja, akkor mindenkit elveszít, és teljesen
magára marad. A képtelen-kaotikus helyzetből egyetlen lépéssel
szakítja ki magát; 1979 novemberében érvényes kék útlevelét
fölhasználva és senkivel sem konzultálva Nyugat-Németországba
szökik, de az írói ábrázolás finoman sejteni engedi, hogy
egyszer visszatér majd.. .
Főleg értelmiségi környezetben játszódó, mégsem csupán
értelmiségi olvasóknak való a regény - különösen azoknak
ajánlható, akik szívesen fogadják a mai politikai elit
kiformálódásának szatirikus túlzásoktól sem ment, szépirodalmi
rajzát.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|