Sven DELBLANC

PRIMAVERA

Vitriolos hang, szarkasztikus irónia, társadalomkritikai él jellemzi a svéd író eklektikus stílusú prózáját. A Primavera című regényében a realisztikus részek gátlástalanul csapnak át szürrealizmusba; mint ahogy az ars poetica-szerű előszóban áll: "radikálisan tisztátalan esztétikájú" ez a könyv. Tartalmában is a művészet modern funkcióját firtatja. "Primavera", a "tavasz istennője" a regényben nem más, mint egy sztriptíztáncosnő. ő áll a főszereplőhármas középpontjában; élettársa az elbeszélőnek. Erik Ahleniusnak (aki "ősdiák", bukott festő és prosperáló képhamisító). Közös bérházban laknak ők Pentivel (aki egy finn tróger) és Kyhle gróffal (egy őrült gróf, aki családja utolsó képviselője). A három lecsúszott férfi úgy véli, hogy leszállva a történelem vonatairól, menedékhelyre lelnek kis udvartartásukban, és Primavera, pár palack itóka, meg dédelgetett álmaik segítségével elvarázsolt kertté tehetik azt. Aranykor képzetük, mely a viking korban élt boldog Sibbe-népről szól, az elbeszélés szürreálisba fordulása folytán valóra is válik. Mintha a festő egyik képe kelne életre: megjelennek Primaverához hasonló Sibble-lányok, és a tekintélyes urak ülése orgiába fullad. E furcsa "leleplezés" után a két groteszk figura eltűnik. Ahleinust viszont magasztalt festőként látjuk viszont; az ő szavaival élve: bejutott a Művészetekhez címzett bordélyházba vagy a kuplerájnak ebbe a részlegébe, ahol a hatalommal, politikával, pénzzel folyik a fajtalankodás. És ezután visszavágyja a régi, siralmas udvart és a közönséges Primaverát.
A könyv a kortárs világirodalom iránt érdeklődő művelt olvasók figyelmére számíthat.

Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez