
René DESCARTES
A LÉLEK SZENVEDÉLYEI
A munka sajátos bevezetéssel kezdődik. Levélváltások részleteiről van
szó, a levélváltás Descartes és egy barátja között történt,
közlésük az előszó első mondatai szerin indokolt, mert "...több olyan
dolgot tartalmaznak, melyekről... a közönségnek érdemes tudomást
szerezni".
Általános értékelés szerint Descartes-nak a lélek
szenvedélyeiről írott értekezése a filozófus egyik legkitűnőbb
alkotása, mintegy megkoronázása életművének. Ennek legjobb
bizonyítéka, hogy a mű kiemelkedő szerepet játszott a karteziánizmus
terjedésében, nem utolsósorban azért, mert a szerző nemcsak hogy -
mint egyik méltatója írta róla - "filozófusként" közelít tárgyához
(meghaladva ezzel filozófus elődeinek jobbára skolasztikus
világlátását), hanem a test és lélek - a két alapvetőnek tekintett
szubsztancia - egymáshoz való viszonyát erőteljes egységként kezeli.
Hangsúlyozandó azonban, hogy Descartes elképzelése szerint a
szenvedélyek úgy helyezkednek el a test és a lélek határainál, hogy
nem szüntetik meg a kétféle szubsztancia önállóságát.
Az értekezés 212 cikkelyre tagolódik, amelyek a szenvedélyek
definícióival, a test részeinek leírásával és a lélek funkcióival való
kapcsolatával, az emlékezettel, képzelettel, figyelemmel és a
szokásokkal, az akaraterő és a test viszonyával (a "mirigyek
szerepe"), végső soron a test és a lélek egymásrautaltságával
foglalkoznak.
Fejtegetései összegzéseként végső
erényként az akaratunk feletti uralmat jelöli meg, és gyakorlati
életbölcsességéből merítve azzal fejezi be értekezését, hogy nem kell
félnünk a szenvedélyektől (véleménye szerint a negatív szenvedélyek
is hasznosíthatók az erkölcsi haladás javára), hanem ismerjük meg
őket, ilyen módon elkerülhetjük túlzott vagy éppen rossz hatásukat.
Dékány András utószava jó eligazodást nyújt a munka megértéséhez. A
descartes-i végrendelettel felérő mű Descartes filozófiájának
legérettebb alkotása.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|