DOBAI Péter
ÖNMÚLTSZÁZAD
A magyar költészet - és persze filmírás - eredeti, erőteljes
alakja mindig szolgál meglepetéssel. Az Önmúltszázad verseit és
versciklusait verses filozófiai-történelmi poétikai
publicisztikának is lehet nevezni, amelynek darabjai a magyar
és európai történelem elmúlt századaihoz kötődnek szüzséjükben,
de a bennük megjelenő költői problematika, világlátás
természetesen nagyon is mai és aktuális. Egy nagyszabású költői
program is felsejlik az összeállítás versei mögül, valamiféle
historikus, lírai, személyes hevületű enciklopédián dolgozik a
költő. Az életét, az élet kisebb-nagyobb élményeit dolgozza
fel, s azokat nagyobb historikus távlatba rendezi. Van verse,
amely olyan, akár a pillanatfotó: A Dimitrov téri hídfőben,
1985. március 25-én, de van olyan is, ami művészettörténeti,
kultúrhistóriai esszének tetszik: Colmar, Saint-Martin
katedrális 1755-ben épült nagyorgonája. Ez utóbbi típus, vagyis
a művelődési, utazási, képnézési élmények alkotják Dobai új
könyvének alapszövedékét; C.D. Friedrich műterméről, Aldo Carpi
festményeiről, az építész Palladióról, Canova piramisáról szól
egy-egy költemény, melyekben érzékenyen, indulattól fűtötten, s
nemegyszer a műélvezet "erotikájával" beszél a szerző. |