
EÖRSI István
SZÖGEK
Nem összegyűjtött, nem válogatott, nem összes versek
gyűjteménye a Szögek - a költő állítása szerint.
Felöleli ugyan a lírikus egész eddigi pályáját az ötvenes évek
eleji kezdetektől 2000-ig, ám csak azokat a verseket
tartalmazza, amelyeket a költő ma is vállal, amelyek ma is
tetszenek neki. Nem irodalomtörténeti-filológiai alapozású
gyűjtemény hát, nem biográfiai, pályakép szempontból
reprezentatív antológia, hanem önvallomás, önbemutatás, annak
minden hátulütőjével. Ám ezek a hátulütők ezúttal erényekké
váltak. Eörsi nem azért hagyott ki verseket, nem azért nem
vállalt bizonyos régi alkotásokat, mert azok ma
kompromittálhatnák. Mai ízlése volt a mérce, nem politikai-
ideológiai szempontok. De szerencsés azért is ez a
"szubjektivitás" az összeállításban, mert Eörsi eminenter lírai
alkat. Versei - talán kivétel nélkül - önbemutatások,
vallomások, "szubjektív" nézőpontokból, szubjektív metszetből
való beszámolók, állásfoglalások, kritikák, eszmélkedések,
merengések vagy kiáltványok. A költő ismeri ugyan a modern
lírát, otthon van a világirodalomban, ám az "objektív
korreláció" elioti tana érintetlenül hagyta. Ő - minden
korszerűsége, bravúros nyelvjátékai, a beat-költőktől is tanult
formái-fordulatai ellenére - "hagyományos" költő. Heinei alkat
és vérmérséklet: unikum a magyar lírában.
Aki Eörsi korábbi köteteit ismeri, azt is meglepheti a művész
nagysága, költészetének dinamikája, ereje. A vallomásos,
szubjektív lírikusok vaskos kötetei, verseik nagy száma
mindenkor hozzájárult jelentőségük felismeréséhez. A líra itt -
minden költőisége, a darabok finom megmunkáltsága, az
érzelmesség, irónia, szatíra, önirónia, groteszk esztétikai
minőségeinek pazarul elosztott volta ellenére - elsősorban
mégiscsak goethei értelemben vett "életgyónás". Egy hatalmas
lírai nevelődési-nevelési-önnevelési regény a Szögek, amely
meggyőzheti az Eörsi líráját a szerző vehemens publicisztikái,
prózái, drámái mögé sorolókat is. (Ebben is van valami heinei:
a nagy düsseldorfit vélték mindenkor jobb prózaírónak,
pamfletistának, szatirikusnak, publicistának, mint
költőnek.)
A kötet egyszerre kap meg abszolút világos racionalitásával és
áradó líraiságával, vallomásosságával. Darabjai (Kiflit
evett; Fintorok; A nemek és az igenek; Ábránd; Önéletrajz;
Biciklizem az éjszakában; Godot naplójából; a Jönnek a bájos
tények darabjai, a Leopold szakácskönyve versei, E.I. önkéntes
különböző beszámolói stb.) persze hathatnak azokra is,
akik versben is a publicisztikát keresik, de az igazi versértők
- talán e kötet jóvoltából először - egy nagy, bár sokszor
félreismert, kiemelkedően jelentős költővel és életművel
találkozhatnak.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|