
EÖRSI István
UTASOK A SENKIFÖLDJÉN. JÓBOK KÖNYVE.
"Ha helyzetünk tartós ellentmondásba kerül felfogásunkkal vagy
alkatunkkal, tapasztalataink pedig egyre-másra meghazudtolják
eszményeinket, kétségbeesésünkben hajlunk rá, hogy bűnbakot
keressünk" - vallja Eörsi István, akinek mély filozófiával
átitatott új könyve az irodalmi-történelmi "bűnbakkeresés"
oknyomozó kalauza.
A bibliai Jób története az Ótestamentum botránya - ez a
megállapítás a kiindulópontja a köteten végigvonuló
gondolatnak: Isten ugyanis kiszolgáltatja a Sátánnak leghűbb
hívét, mert Jóbot az a vád éri, hogy csak érdekből szereti és
féli őt. Erkölcsi beidegzettségeink folytán az igazságos
büntetést ésszerűnek - ezért elfogadhatónak - tartjuk, az
igazságtalanság azonban kiforgat önmagunkból. Ez történik
Jóbbal is. Üvöltve, kínok között, lázadva keresi a
bizonyosságot bűneire, hogy megértse büntetése jogosságát. A
lázadással egyben az Istent is rá akarja bírni, hogy bizonyítsa
be - a gonosz látszat ellenére mégiscsak igazságos. Mindez
persze nem sikerül neki, de Eörsi István szerint közben elér
valamit, ami fontosabb a bibliai példázatnál: személyisége épp
e lázadás folyamán bontakozik ki, áttörve az elvont jóság és a
szokványos istenfélelem burkán. A kötet - Jób példáján - sorra
veszi a világrend ellenében lázadó-vitázó irodalmi
személyiségeket a Biblia más alakjaitól kezdve a görög
filozófusokon át egészen Thomas Mann biblikus regényalakjaikig,
kutatva mögöttük az "ember" lázadását. Az irodalmi-filozófiai
példákat olyan, a történelemből vett, tehát valós események
felidézésével veti össze, mint pl. a náci koncentrációs
táborokba hurcoltak életérzése - több millió modern Jób -,
amelyet a szerző saját családja személyes sorsaként is átélni
kényszerült. Lázadás, elfojtás, megértés, a gonosz
problematikája, a szenvedő-könyörülő Isten metaforája,
négymillió meggyilkolt zsidó "igazságkeresése", az erkölcsi
erőterek határvonalai - lényegében e kérdések dilemmája köré
épül a kötet, amely végül is a Jób nyomdokaiba lépő mai, modern
hősök - az ember - újabb tragédiáját fogalmazza meg. Mert Jób
kétségbeesése még abból a vágyból táplálkozott, hogy megmentse
a gonosznak mutatkozó világban az Isten becsületét, és eközben
mindenkor azonos maradhatott önmagával, a modern hős ellenben
az ellentétes érdekek között vergődve a saját becsületét
szeretné megmenteni, mert valóságos térben és időben mozog.
Azok a Jóbok, akik Auschwitz felé meneteltek az egyetemleges
Gonosz akaratából, kiszakadtak ebből a valós dimenzióból, és
Jóbbal ellentétben nem válhattak mitikussá sem, mert megszűnt
kiválasztottsági érzésük. Nem gondolhatták többé, hogy végzetük
bűnükből fakad, ezért a nagy tömegben előállított Jóbok
tragédiájában - amelyet ugyanúgy megszenvedtek, mint
ószövetségi elődük - nem fedezhető fel egyéni értelem.
A könyv teremtő és teremtmény (ok és okozat) különböző
viszonyából következtet a gyötrődéseiben magára maradt egyén
lehetséges cselekvéseire, illetve e cselekvés gondolati
hátterére. Végkövetkeztetése - a sorsszerűség kényszerű
elfogadása mellett -, hogy az ember a "minden másképpen van"
ironikus felfedezésével képes csak túlélni a személye elleni
agressziót. Felfedezése pedig nemcsak a túlélést biztosítja, de
újabb gondolkodásra - egy újabb élet vállalására készteti.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|