
ESZE Dóra
KÉT TOJÁS
"Engem nem érdekel az életem" - kezdi keserű vallomását Lámi, a
regény főhőse. Tizennyolc évének minden kamaszgondját, a
közösségbe kényszerített ember magányosságát sugallja e
végtelen vallomás, egyúttal segélykiáltás is: a nagyképűség
álcájába kapaszkodó fuldokló könyörgése.
A két idősíkban zajló eseményeket apa és lánya, a Papa és Nadia
előadásában ismerheti meg az olvasó. Fábián Gedeon magyartanár
1956. november 4-én, a születésnapján elvesztette imádott
bátyját, a tehetséges, gyönyörű, nők-bálványa "Dont". Az
értelmetlenül leadott géppisztolysorozat nemcsak az idősebb
testvér életét oltotta ki, de véget vetett a család életének
is; a szülők disszidálván egyedül hagyták Gedeont, aki az
ötvenes, majd a hatvanas-hetvenes évek politikai
konszolidációjában próbálta meglelni önmagát. Félresikerült
házasságának egyetlen "eredménye" Nadia, akinek naplója már a
nyolcvanas évek látszólag könnyed világát idézi. Apa és leánya
külön világát az érzelmi-szexuális csapongások formálják
közössé; és Lámi, a csúnyácska osztálytársnő, illetve a
tanítvány. Hozzájuk közelít a kislány gyötrelmeivel, ám mindkét
- érzelmileg sérült - ember érzéketlen marad segélykérésére.
Lámi öngyilkossága döbbenti rá őket életük kisiklására, de csak
Nadiának adatik meg a katarzis. Ő még fiatal, a tragédia
kizökkenti önimádatából, és az apjáéval oly rokon önsajnálat
helyére az életért való felelős küzdelem léphet.
A fiatal írónő második regénye is mindennapinak látszó, de
érzelmek által feldúlt sorsokat mutat be. A lendületes írást
ügyesen választott zenei "betétek" - Tosca, Pillangókisasszony,
Angelica nővér, Mozart és Mahler - és elsősorban a regényen
átvonuló Don Juan téma "parafrázisa" teszik izgalmassá és
jellegzetessé, kiemelve a fiatal alkotót a pályakezdők induló
táborából.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|