
FEJES Endre
ROZSDATEMETŐ [Regény]; HAZUDÓS [Novellák]
A kisregény a nagy családregények modern, lerövidített változata,
lényegében két nemzedék rajza. Cselekménye az első világháború végétől
1962 tavaszáig kíséri végig a Hábetler-család történetét. A műfajnál
szokásos szerteágazó korrajzról lemondva csak azt a vonalat követi
végig, mely az első világháborús közlegény, eredeti foglalkozására
nézve ács, a két világháború között altisztként dolgozó apa, és Pék
Mária cselédlány házasságkötéséből született fiúk, ifjú Hábetler János
gyilkosságáig vezet; a szerző arra keresi a választ, miért gyilkolta
meg ifjabb Hábetler János sógorát. A színhely a két világháború között
egy barakktelep, utána egy külvárosi bérház; a mellékszereplők a
barakkbéli, majd a bérházi szomszédok, s azok a lecsúszott emberek,
akiket a három Hábetler-lány férjül választ. A tragikus gyilkosság
szülője maga a kispolgári életforma, mely a második világháború után
anakronisztikussá, tartalmatlanná válik, s az új körülményekhez
alkalmazkodni nem tudó Hábetler-család teljes szétzüllését, erkölcsi
megsemmisülését eredményezi. A konzekvenciát a szerző egy lezüllött,
részegeskedő dzsenri-típussal, a harmadik lány volt férjével, a
legyilkolt Zentay Györggyel vonatja le.
A kiváló regény formailag a nyomozati jegyzőkönyvek rideg,
tárgyilagos hangján íródott. Lemeztelenített, tömör, sokszor
tőmondatos előadásmódja mindenfajta stílusbeli díszítést mellőz. Az
életforma bezárulását s a benne megálló időt reflénszerűen visszatérő
mondatok érzékeltetik; születésnél, esküvőnél, egyéb családi ünnepnél
"Pék Mária halat rántott, túrós csuszát készített, s a társaság férfi
tagjai snapllisztak." Realista írásmódja, stílizált egyszerűsége
egyszerre drámaivá és költőivé teszi az egyébként igen olvasmányos
regényt.
A Hazudós című novellafüzér hősei a társadalom perifériáján élő
emberek, akiknek életéből még hiányzik az igazság, a szeretet.
Emberibb élet felé való tragikus sóvárgásukat ábrázolja az író mély
együttérzéssel (A bűvész; A Hazudós; Eljegyzés; Mocorgó). A hősök
valahol az álom és valóság között lebegnek. Ezt a lebegést követi a
nagyon szubjektív, néhol a szabadvers asszociációival dolgozó stílus.
A későbbi novellákban már a
Rozsdatemető
munkásfigurái jelennek meg.
Itt a szerző kritikai hangja erősödik: figurái nem irodalmi hősök,
üzemen kívüli életüket ugyanaz az esetlenség, szertelenség jellemzi,
mint a korábbi írások alakjait, igazán csak a munkában, az üzemben
teljesednek ki. Fejes ezzel társadalmi fejlődésük első fokát
érzékelteti. Van már lehetőségük, ahol biztonságban érezhetik magukat:
az üzem, a munka az övék, hátravan még teljes emberi mivoltuk
kiteljesedése (Ceruzavázlatok, Vidám cimborák). A téma változásával
megváltozik a nyelv is: az író rövid közlő-mondatos, tárgyszerű nyelvi
stílusban ábrázol. Együttérzése azonban itt is átsüt az objektív
elbeszélő hangon; általános emberi problémákat jelenít meg, melyek
aktualitását több novella (A hazudós; Mocorgó; Vonó Ignác; Kék-tiszta
szerelem) színpadra való átdolgozása is mutatja.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|