
Ludwig WITTGENSTEIN
ELŐADÁSOK AZ ESZTÉTIKÁRÓL
Amint az régóta közhely a filozófiai szakirodalomban, két
Wittgenstein létezik: a korai, a logikai pozitivista (vagy
legalábbis az ahhoz igen közel álló), valamint a kései, a
"nyelvjtékok" filozófusa. Az Előadások az esztétikáról a
kései Wittgenstein munkája, pontosabban azok az előadások,
amelyekre alapozva ez a kitűnő filológiai akríbiával rekonstruált
kiadás támaszkodik a kései Wittgenstein alapproblémáit exponálják
és kísérlik meg az esztétika Wittgensteintől egyébként korábban
soha nem vizsgált területére alkalmazni.
Wittgenstein természetesen nem az esztétika klasszikus, kanti,
hegeli kérdésfeltevéseiből indul ki. Számára nem az kérdés, hogy
miként lehetségesek a műalkotások, a tetszésítéletek, vagy az
eszmének az "átsejlése" az anyagon. Ő, a
Filozófiai vizsgálódások
kardinális fordulatának megfelelően azt kérdezi, hogy milyen
nyelvjáték folyik itt. Mi az esztétikai képződmény nyelvjátéka,
és mi (és ehhez képest mi) az interpretáció, az esztétikai
gondolkodás nyelvjátéka. Milyen szavak használatosak az
esztétikai formálás megteremtésekor és milyen szavak írhatják le
ezt a használatot, mennyiben adekvát vagy inadekvát a két
nyelvhasználat és mi az összehasonlítás alapja. Ezek a kérdések,
és a szerző által megkísérelt válaszok természetesen még egy
további, ugyancsak a kései Wittgenstein munkásságából származó és
csak ahhoz képest értelmezhető előfeltevéssel élnek. Ez pedig a
jelentés kérdése, amely - mint a kései Wittgensteinnél ez
természetes - nem választható el a használattól, pontosabban
azzal azonos (a szójelentés, mint a szóhasználat függvénye és
derivátuma). Ezt a jelentéselméletet az esztétikai előadások
ugyan nem fejtik ki, de számos alapvető gondolatmenetük erre
támaszkodik. - Nemcsak esztétikai szempontból fontos munka a nagy
filozófusnak ez az írása, de megértéséhez alapos filozófiai
előiskolázottság és Wittgenstein műveiben való jártasság
szükségeltetik.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|