
Gustave FLAUBERT
ÉRZELMEK ISKOLÁJA
Gustave Flaubert eredetileg 1869-ben megjelent műve egyike a
világirodalom legjelentősebb alkotásainak, időtálló remekeinek, amely
ugyanakkor kiadása óta heves viták, teoretikus és impresszionisztikus
rokon- és ellenszenvek kereszttüzében, gyújtópontjában áll. A
Bovarynéhoz hasonlóan az Érzelmek iskoláját is egyfelől a romantika
paródiájának, másfelől a kritikai realizmus egyik sajátos végpontjának
szokás tekinteni, mely - ebben a minőségében - egyszersmind a
naturalizmus és közvetve a huszadik századi regény nyitódarabja is.
Az elsősorban önéletrajzi fogantatású mű (nemcsak egyes mozzanatai
"vágnak egybe" az író életében előfordultakkal, de szereplői is rendre
megfeleltethetőek Flaubert közvetlen környezetének valós alakjaival),
epikai tengelyében két barát, Frédéric Moreau és Deslauriers életútja
áll 1837-től 1867-ig. Közülük is inkább Frédéric az, aki az író által
ábrázolni kivánt nemzedéki életérzés és sajátsági karakterjegyek
hordozója, képviselője, míg Deslauriers - olykori agresszivitása,
dinamizmusa ellenére is - voltaképpen csak az epigonja, majmolója.
Mindenesetre e formailag balzaci módon hömpölygő regény főhőse
sajátságos inkarnációja a hajdani Rastignacoknak és Soreleknek:
végletesen enervált, tehetetlen és passzív, inkább kis- és középszerű
figura, aki nemhogy nem alakítja sorsát, de aki mellett és felett
zajlik a történelem anélkül, hogy bármi cselekvő része volna benne.
Persze ebbe a történelembe - sugallja az író - nem is nagyon érdemes
bekapcsolódni: bizonyság rá az, amit Fülöp Lajos-i korszakról, a
forradalmi anarchiáról, majd III. Napóleon uralmáról rajzol éles
kontúrokkal, sarkítottan az író. Mégpedig annak gyakorlatilag teljes
vertikumát (az arisztokráciától a lumpen- proletariátusig) bemutatva,
éles kritikával színre léptetve a társadalom szinte minden rétegének,
a párizsi nagypolgárságnak éppúgy, mint a nyárspolgároknak vagy a
művészeknek és értelmiségieknek jellegzetes képviselőit, torzult
céljait, törekvéseit, erkölcstelenségét, gusztustalanságát (miközben
természetesen a vidéki Franciaországról sem feledkezik meg).
Maradna tehát a magánélet szférája - a cím is erre, az érzelmi,
érzéki nevelődés folyamatára utal - ha Frédéric legalább ezt a maga
teljességében vállalni tudná. Voltaképpen azonban itt is a hiány a
jellegadó minőség, kezdve az első kamaszkori megalázó bordélyházi
kalandtól, folytatva az első párizsi évek naiv-szentimentális
csetlés-botlásain, majd az intellektuális űrrel terhelt, pusztán
érzéki viszonyon Rosenette-tel, a szép kurtizánnal, az előkelő és
gazdag Dambreuse-né szeretője szerepének vállalásán át a teljes
érzelmi és erkölcsi zűrzavarba, dekadenciába merülésig. Testi
kapcsolatainak ellenpontja az Arnoux-néhoz fűződő tiszta,
beteljesületlen szerelem lehetne - ha ennek idétlenségéről nem éppen
Flaubert győzne meg a kegyetlenül pontos, groteszk búcsújelenetben.
Az Érzelmek iskolája eképpen a dezilluzionizmus máig ható, markáns
regénye, maró iróniával visszatekintő rajz nemcsak a francia 19.
század közepéről, de a mindenkori ifjúság ábrándjairól, a fiatalkori
vágyak szükségszerű beteljesületlenségéről is.
Az értékes és időtálló mű természetesen kamaszkortól "kötelező
olvasmány".
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|