Edward Morgan FORSTER
SZELLEM A HÁZBAN
A szimbólumok és hiteles életanyag harmonikus egységét Forsternek
először ebben a művében sikerült létrehoznia. Bár kevés szereplőt
mozgat, mégis félreérthetetlenül társadalmi regény. Angliának, a
századfordulótól az első világháború katasztrófájáig vezető válságának
szimbolikus eszközökkel megrajzolt helyzetképe. Szereplői három
csoportot alkotnak. A művelt, érzékeny, értelmiségitermészetű Schlegel
kisasszonyok inkább érzik, mint látják a kor problémáit. A dúsgazdag
vállalkozók, a Wilcox család önelégült biztonságát csak a tragédia
rendítheti meg, különben mindig mindenre "praktikus" megoldást
találnak. Leonard Bast, a fiatal hivatalnok áldozat: az egyszerű
emberek életének harmóniáját elvesztette, igazi műveltséget nem
szerezhetett, nyomorra és keserves robotra van kárhoztatva. Amikor a
megözvegyült Mr. Wilcox feleségül veszi Margaret Schlegelt, Bast
katalizátorul szolgál az eseményekhez: Wilcox rossz tanácsára
elveszíti állását és nyomorba jut. Helen Schlegel szánalmában a
szeretője lesz, az ifjú Wilcox leüti és véletlenül megöli a
"csábítót", börtönbe kerül, s ez teljesen megtöri Wilcox urat. A
regény végén Helen és Margaret visszavonultan élnek Howards Endben
Wilcox úrral és Helen kisbabájával, visszatalálva a "természetes"
harmóniához, melynek Howards End (a vidéki birtok, a regény eredeti
címe) a szimbóluma. A nosztalgikus alaphangulatot az író állandó
iróniával színezi, ez biztosítja a modern hangvételű mű sajátos
feszültségét. A regény a polgárság passzívabb és bensőségesebb,
valamint nyersebb, leplezetlenebb és aktívabb elemeinek összecsapását
és összefonódását egyaránt pontosan ábrázolja. Végső kicsengése
azonban, hogy a kíméletlen kizsákmányolók képesek humanizálódni, nem
igazán meggyőző.
|