
GÁRDONYI Géza
IDA REGÉNYE
Gárdonyi szerelem-felfogását kívánja bemutatni a kötet. Tudtuk,
hogy a fiatal, a pozitivizmushoz, a naturalizmushoz is vonzódó
Gárdonyi valamiféle biológiai végzetnek tekintette a szerelmet,
irracionális, megmagyarázhatatlan vágyódásnak, amelyet éppen ezen
természete miatt nem lehet véteknek föltüntetni, a bűntudat forrásának
és okozójának szuggerálni. Az Ida regénye bevezetése elég egyértelműen
eligazít ebben a kérdésben. "Sötétben állunk néha", "Csak tapogatózunk", vakságról
és dermedtségről esik szó, szakadékról, kígyóról. "Szívünk remeg, mint a nyárfalevél".
A regény a zárdában nevelkedő Ida és a
művészetéért, szeretett húgáért érdekházasságra is képes Balogh Csaba
összetalálkozását, szerelmük kibontakozását meséli el. E szerelem
ábrázolását nem érezzük már igazán időszerűnek, maga Gárdonyi vagy
szereplői, hősei is emlegetik a "devalválódás" kifejezést.
Rövidmondatos leírásokból, kevés szavú párbeszédekből áll a szöveg. A
regény egyik legpontosabban megfogalmazott helyén Ida szavaival
Gárdonyi így jellemzi az ambivalenciát, a többértelmű lelki viszonyt
(ezúttal Csabáét és Idáét): "Ha nem a férje volna az a Csaba..., senki
máshoz nem menne feleségül." Később azt az árulkodó mondatot súgja egy
szállodai szobában a már halott édesanyjának: "miért is nem vagyok
melletted odalent, az egyetlen szív mellett, amely engem szeretett." Ez
a vallomás a regény és koncepciója mély líraiságáról tanúskodik, de a
modern kor szkeptikus embereként Gárdonyi hangot vált, elszakadóban
lévő hősei újra gyűrűt váltanak, a romantikát ironikus fintor és
távolságtartás váltja fel.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|