
GELLÉRI Andor Endre
EZÜSTBŐL GYÚRT KENYÉR
Az író összegyűjtött elbeszéléseit tartalmazza a kötet. Gelléri
igazi novellista volt; ezt már csak azért is fontos hangsúlyozni, mert
a mai érdekes és színvonalas magyar széppróza éppen a kisprózában
szűkölködik. A kötetből megismerhetjük az alig több mint két évtizedes
pálya teljes ívét.
Idill, látomás, realizmus, játékosság, már-már abszurdba hajló
groteszk: ezek azok a jelzők, amelyet Gelléri művészetével
kapcsolatban gyakrabban leírnak, ám legnagyobb teljesítményei mégis
kétségkívül realista novellái, amelyekben az életanyag gyakran
iszonytató súlyát az előbb felsorolt irányok egyike, legtöbbször
valami hol tündéri, hol keserű játékosság enyhíti. Írásai gyakran
önéletrajzi fogantatásúak, a mosodában, a szállítóknál, a külvárosi
telkeken és a többi színhelyeken az író is élt, dolgozott, megfordult.
Legfőbb témája a városi szegénység, a munkanélküliség, az alkalmi
munka és a nehezen megszerzett, veszélyeztetett munkahely. Történelmi
tapasztalatok - például a Pirók-történetek és más novellák
világháborús emlékei - gyakran színezik ezt az anyagot, amiképpen más
oldalról az erotika is. Kevésbé az alakok, mint inkább a jelenetek
feledhetetlenek legszebb novelláiban. A szállítóknál címűben a
pénzszekrény súlya alatt majdnem összeroskadó trógerok, a Rablás
nyilvános illemhelyen öngyilkosságot elkövető házaspárja, a Bírkózó
mészárosok, a Szomjas inasok, a Szerelmes ágyfestő, amelyeknél már a
rendkívüli pontosságú címek meghatározzák a szituációt, A hűvösvölgyi
nászutasok búcsúja a násznéptől, hogy az összekunyerált pénzből
villamosra szállva elinduljanak a természet lágy ölén eltöltendő
nászéjszakájukra, a Filippovics és a gigász már-már gogoli jelenete a
megfélemlített kisember és a részeg-kétségbeesett óriás között.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|