
Alexander GIESE
MARCUS AURELIUS
Több szempontból is formabontó ez az életrajzi regény. A
hagyományos sémák felborítása mégsem öncélú, hanem éppen az
értékteremtés legfőbb eszköze az epikai megformálás során. A
távolságtartó elbeszélői pozíció (egyfelől Peloplaton, a titkos írnok
fiktív "jelentései" történeti-dokumentatív jellegének hangsúlyozása,
másfelől Marcus Aurelius Önvallomásainak alapos kiaknázása) és a mű
ellenpontos, mesterien felépített szerkezete (a nézőpontok szabályos
váltogatása) együttesen teremtik meg annak lehetőségét, hogy az eltérő
érdekek és törekvések fényében hitelesen elevenedjék meg a filozófus
császár alakja, közvetlen környezete, s pontos látlelet készüljön a
hanyatlásnak indult római birodalom egészéről is.
Marcus Aurelius élete és uralkodása utolsó hét napjáról két személy
beszámolójából értesülhetünk. Az egyes napok krónikáját először
Peloplaton foglalja össze szikáran, tényszerűen, bár hangsúlyozottan
önös szempontokat tartva szem előtt. Pontosan tudósít a betegség
lefolyásáról, Commodus, a leendő uralkodó tevékenységéről, cinikus
vezetői stílusáról, a hatalomváltással kapcsolatos eseményekről stb.
Az ő jeleneteit magának az imperátornak a pestis előrehaladtával mind
kalandozóbb gondolatai követik, amelyekben a tények egyre inkább csak
a világtól elszakadó, létösszegező meditációk kiindulási pontjául, a
mind mélyebbről fakadó emlékek hátteréül szolgálnak. A szerző az
imperátori hatalom olykor kíméletlenséget követelő praxisa és a
vallott sztoikus tanok diszkrepanciájának, a szerep és egyéniség
minden téren megnyilvánuló antinómiájának megvilágításával rajzolja
meg a császár portréját, ópium-mámorba és extrém önfegyelmezésbe
menekülő, meghasonlott személyiségét, akinek számára voltaképpen nem
is a sztoa, hanem a halál hoz csupán megnyugvást.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|