
Allen GINSBERG
HALÁL VAN GOGH FÜLÉRE
Ginsberg világhírűvé 1955-56-os Üvöltés című, hosszabb
költeményével vált (e kötet természetesen ezt is tartalmazza,
sokadik magyar edícióként, ezúttal azonban az angol eredetivel
együtt), ez volt az a költemény, amely a hippi, a beat,
egyáltalán az 1968 felé tartó ifjúsági szubkultúrák alapművévé
vált.
Lényegében legalábbis erről tanúskodik a válogatott kötet -
Ginsberg mindmáig az Üvöltés eszme- és formakörében,
poétikájának bűvöletében maradt. Megőrizte, időnként
kiteljesítette, de soha vissza nem vonta nagyszabású indulását,
a ginsbergi költészet mindmáig azokon a vágányokon halad,
amelyre az Üvöltéssel állította a szerző és a kor
(Éjszakai derengés; Jahve és Allah tusázik;
Kiáltvány; Betegség-blues; Parlamenti
nóta; Kozmopolita üdvözlet; Amerikai mondatok
stb.). Ez a verstípus, ez a poétika ma már sajátos,
meglehetősen korhoz kötött költészeti és filozófiai-metafizikai
anyanyelvet jelent: lázadó, méghozzá a szelíd, a zen
buddhizmussal érintkező, az erőszakot konzekvensen elítélő
lázadó beszédmódot; egyre egyetemesebbé, az élő sőt az
élettelen világra is kiterjedő, szinte agresszíven érzelmes
együttérzést; hagyományos értelemben vett polgárpukkasztást (ma
már szelídnek tűnő-tekinthető trágárkodással) a puha
kábítószerek iránti gyengéd, de hangsúlyozott előszeretettel;
valamint - az idők jártával egyre fokozódó, de soha ki nem
teljesedő - posztmodern szövegközöttiséggel, idézetek
beépítésével, áthallásokkal. A mai versolvasónak - első
ismerkedésre - meglehetősen avíttnak fog hatni Ginsberg költői
világa, inkább csak történeti-nosztalgikus okokból veszi majd
kézbe, ám aki elmélyül a kötetben, meglepetések is érhetik. De
ha mégsem, akkor is - érdemes megismerkedni nemzedékek
bálványával, világnevével, költő-sztárjával.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|