
Helmut von GLASENAPP
AZ ÖT VILÁGVALLÁS
A rendkívül olvasmányosan megírt mű a tárgyalt eszmerendszerek
bemutatásán túl elsősorban a közös, az eltérő, vagy a kölcsönhatásokat
bizonyító mozzanatok láttatására törekszik. Értelmezése szerint a
keleti vallások "az örök világtörvényt" állítják középpontba, ezért
bennük nincs őskezdet és vég, hanem a keletkezés és az elmúlás
folytonos váltakozása a jellemző, s minden történést a belső
törvényszerűségek irányítanak. A nyugati vallások a "történeti
istenkinyilatkoztatás" tanai, viszont a világmindenség létezését egy,
a világ egészétől elkülönült isteni tevékenységből eredeztetik.
A kötet közérthetően ismerteti az öt világvallást, történeti
hátterüket és legfőbb elveiket. A hinduizmus túlvilági elképzelései a
legintimebb részletekig szabályozzák a hívők életét, továbbá a
mulandóság meghaladását és az egyén fejlődését hirdetik. A buddhizmus
az indiai vallás egyik válfajának tekinthető, amely megtartotta az
óind világnézet sok lényeges elemét (újramegtestesülés, megváltás), de
elvetette a teizmust, a panteizmust és csupán a személytelen
világtörvényekről szóló tanítást őrizte meg. A kínai univerzizmus
hirdetői gyakorlatias, józan, tárgyilagos életigenlők, akik a földi
létben keresnek boldogulást. A kereszténység, amelyben a földi élet
inkább átmenet, mint cél, az egyedül igaz és abszolút vallás igényével
lép fel, s ezzel a liberális vallási polifónia helyébe a hit
tekintélyuralmi diktatúráját állítja. Az iszlám népszerűségének oka
valószínűleg a könnyen teljesíthető parancsokon kívül az egyenrangúság
hirdetésében és a próféta engedékenységében is keresendő.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|